"Buurtwinkels winnen komende jaren marktaandeel"
nieuwsDeze bevolkingssegmenten hebben niet altijd zin om hun wagen te nemen om naar de supermarkt te rijden. Ze stappen makkelijk naar de winkel op de hoek en worden vooral aangesproken door winkels met veel verse en bereide maaltijden", zegt Gino Van Ossel, professor retail&trade marketing aan de Vlerick School. Volgens Van Ossel gaat het wel degelijk om een trendbreuk met het verleden. "Sedert ruim dertig jaar daalt zowel het aantal kleinere winkels als hun gezamenlijk marktaandeel. De iets grotere superettes vormen daar nu al een uitzondering op".
De buurtwinkels waarover de Vlerick School het heeft, omsluiten niet de kleine zelfstandigen die zelf hun klanten bedienen. Die winkeltjes zitten in de verdrukking en dat zal de komende jaren niet anders zijn. "De buurtwinkels die het zullen maken, zijn modern, hebben een frisse look, zijn volledig uitgerust voor zelfbediening. Ze hebben misschien dezelfde oppervlakte als een traditionele buurtwinkel, maar onderscheiden zich ervan omdat ze kunnen inspelen op de nood aan verse en bereide maaltijden bij de consument".
Supermarktketens spelen nu al in op die trend met de opening van kleinere vestigingen. Denk aan de GB Express en City Delhaize. Ze vallen ook op door hun ruimere openingsuren.
Meer informatie: De opmars van de buurtwinkel
Bron: De Morgen