nieuws

Britten en Fransen geven voorkeur aan eigen vlees

nieuws
Vlees- en zuivelproducten mogen voortaan alleen als 'British' worden omschreven als ze van veld of dier tot winkel ook echt Brits zijn. De grote winkelketens hebben daartoe een gedragscode ondertekend. Ook in Frankrijk is er sprake van een nationale reflex want actievoerende varkenshouders eisen dat vleesbedrijven uitsluitend vlees uit Frankrijk gebruiken.
25 november 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:13

Vlees- en zuivelproducten mogen voortaan alleen als 'British' worden omschreven als ze van veld of dier tot winkel ook echt Brits zijn. De grote winkelketens hebben daartoe een gedragscode ondertekend. Ook in Frankrijk is er sprake van een nationale reflex want actievoerende varkenshouders eisen dat vleesbedrijven uitsluitend vlees uit Frankrijk zelf gebruiken en zij sturen vrachtwagens met buitenlandse vlees terug.

In Groot-Brittannië gold al een vrijwillige gedragscode voor varkensvlees en daarvan gemaakte producten. De BRC-code gaat echter verder en betrekt er ook alle andere vleesproducten en zuivel bij. Dat betekent bijvoorbeeld dat worstjes of ham, room of kaas alleen als Brits aangeduid mogen worden als alle grondstoffen afkomstig zijn uit het land zelf.

De gedragscode is ondertekend door alle zes grote supermarktketens. Bovendien hebben ook grote cateraars en ketens in de horeca zich er achter geschaard. De initiatiefnemers hopen dat anderen zullen volgen 'om een betere kwaliteit en consistente informatie te verschaffen op elk moment dat de consument voeding koopt.'

Waar de voorkeur uitgaat naar nationale producten, lijken Britse supermarkten toch geen interesse te hebben in melk van megamelkveebedrijven op eigen bodem. Dat blijkt uit brieven van alle grote supermarkten aan een Brits parlementslid die hen om hun mening had gevraagd. Zij reageren daarmee op de plannen van Nocton Dairies om in het gelijknamige dorp in Oost-Engeland een melkbedrijf met 3.770 koeien neer te zetten. De Britse winkels willen de melk daarvan niet afnemen omdat ze veronderstellen dat het welzijn van de dieren in zulke grote bedrijven in het gedrang komt. De winkelketens volgen daarmee naar hun mening ook de publieke opinie.

In Frankrijk is de nationale reflex ook duidelijk merkbaar bij actievoerende varkenshouders. Zij eisen betere prijzen voor hun dieren en voeren daarvoor actie bij slachthuizen en vleesbedrijven. De varkenshouders eisen vooral dat de vleesbedrijven uitsluitend vlees uit Frankrijk zelf gebruiken en hun producten daartoe ook van een betere herkomstvermelding voorzien. Op de plaatsen waar zij actie voeren, worden vrachtwagens met buitenlands vlees terug gestuurd.

Bron: Agrarisch Dagblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek