"Boer moet zich aan wispelturige consument aanpassen"
Centraal stond de vraag hoe boer en tuinder met de consument moeten omgaan. De klant is koning, en de koning dicteert, aldus Theo De Raad, bestuurder van voedselretailer Ahold. De boerencultuur moet in de huid van de consument kruipen en dat dan nog op een wetenschappelijk verantwoorde manier. "Intussen moet u zich afvragen of u uw trostomaten hier moet telen of in Chili en u moet zich en passant realiseren dat ontwikkelingslanden steeds beter beseffen dat ze klimatologische voordelen kunnen uitbuiten", luidt het.
Volgens ZLTO'er Vermeer moet de distributiesector zich niet alleen door de wens naar lagere prijzen van consumenten moet laten leiden. Het grootwinkelbedrijf zal zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en eisen moeten stellen aan milieu en dierenwelzijn. Anders zal de politiek dit in de vorm van regelgeving opleggen, en daar kom je dan niet meer van af, aldus Vermeer. In Nederland woedt al meerdere maanden een ferme prijzenslag tussen de supermarktketens.
De Gentse wetenschapper Verbeke waarschuwde voor negatieve publiciteit, dus voedselschandalen. De beleving van voeding door de hedendaagse consument is erg belangrijk, waarbij 'gratis' negatieve publiciteit vijf keer harder werkt in negatieve zin dan duurbetaalde reclame in positieve zin, aldus Verbeke.
Lees ook: Zo gezegd: Luc Van Bellegem (VLAM): "Omarm en koester de consument"
Bron: Agriholland