Bloesemtoerisme overleeft Katarakt-hype probleemloos

De Truiense schepen voor Toerisme Pascal Vossius schat dat dit jaar 100.000 bloesembezoekers de fruitstreek doorkruist hebben. Daarmee kan het Haspengouwse toerisme terugblikken op een mooie seizoensopener. "We waren ongerust over de weerslag van de Katarakt-hype van vorig jaar, maar die bleek ongegrond", aldus de schepen.
8 mei 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:08
Lees meer over:

De Truiense schepen voor Toerisme Pascal Vossius schat dat dit jaar 100.000 bloesembezoekers de fruitstreek doorkruist hebben. Daarmee kan het Haspengouwse toerisme terugblikken op een mooie seizoensopener. "We waren ongerust over de weerslag van de Katarakt-hype van vorig jaar, maar die bleek ongegrond", aldus de schepen.

"Vorig jaar kwamen veel mensen voor het tv-verhaal, dit jaar kwamen ze voor de bloesems. Bloesemtoeristen zijn trouwe klanten en hun aantal groeit jaarlijks", zegt Vossius. Toerisme Sint-Truiden telde ruim 21.000 toeristen aan de balie, een stijging van 5.000 ten opzichte van vorig jaar. Bij de activiteiten zijn de bezoeken aan fruitbedrijven en veilingen verdubbeld tot ruim drieduizend bezoekers. Ook de fietsenverhuur nam weer toe.

Een verhaal apart is de Bloesemlounge in Velm, waar 13.000 toeristen passeerden. "Het is niet zeker dat we het initiatief hernemen. Het project kostte 20.000 euro. We onderzoeken of de baten en kosten in evenwicht zijn", aldus de schepen van Toerisme. 1.500 mensen trokken dit jaar naar de streekproductenmarkt en honderd mensen adopteerden een fruitboom. 1.100 toeristen reden door Haspengouw met een Vespa.

"We merken een verschil tussen de bloesem- en Katarakttoerist", zegt Vossius. "De Katarakttoerist kwam voor het landschap en de locaties. De bloesemtoerist komt echt voor de bloemen en is geïnteresseerd in fruit. Dat merken we duidelijk aan de stijging van de rondleidingen op bedrijven. We hebben dit jaar evenveel arrangementen verkocht als vorig jaar, maar de omzet is wel gehalveerd. De Katarakttoerist gaf gemiddeld immers twee keer zoveel uit als de bloesemtoerist. Ze wilden alles meemaken en van alles kopen".

Bron: De Standaard/Het Belang van Limburg

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek