Blaast openbaar onderzoek nieuw leven in Noord-Zuid?

In het dossier van de Limburgse Noord-Zuidverbinding start deze week het openbaar onderzoek over 7 alternatieven. Tot 15 april kunnen burgers hun feedback, opmerkingen geven en eventueel een eigen alternatief voorstellen.
17 maart 2020  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:53
In het dossier van de Limburgse Noord-Zuidverbinding start deze week het openbaar onderzoek over 7 alternatieven. Tot 15 april kunnen burgers hun feedback, opmerkingen geven en eventueel een eigen alternatief voorstellen.
Het dossier van de Limburgse Noord-Zuidverbinding sleept al decennia aan. In 2008 besliste de toenmalige Vlaamse regering om de belangrijke verbindingsas tussen Eindhoven en Hasselt aan te pakken met een omleidingsweg die de dorpskernen van Houthalen-Helchteren ontzag. Maar die plannen werden in 2013 al eens vernietigd door de Raad van State. In 2016, en later nog eens in 2017, leverde de auditeur van de Raad van State ook een negatief advies af over de aangepaste plannen.
 
In 2018 ondertekenden verschillende ministers en parlementsleden een engagementsverklaring om het dossier een doorstart te geven. Volgens de ondertekenaars is het project belangrijk voor een vlotter en veiliger verkeer, een betere ontsluiting van de regio en een versterkte leefbaarheid van de omgeving. Ook natuur, landschap, landbouw en extra economische kansen voor de regio worden naar voren geschoven. 
 
Enkele maanden geleden werd beslist om een publieke consultatie te organiseren. Sinds 16 maart is de nota met alternatieven beschikbaar ter inzage in de gemeentehuizen van Houthalen-Helchteren, Hechtel-Eksel, Heusden-Zolder, Zonhoven, Peer, Pelt en Hasselt. In tijden van corona wordt het afgeraden om ze te gaan bekijken en worden mensen aangemoedigd om alles online te raadplegen.
 
Het doel van de consultatie is om zoveel mogelijk feedback te krijgen over de alternatieven, die telkens een combinatie zijn van openbaar vervoer en verkeer over bestaande wegen, een westelijke of oostelijke omleidingsweg.
 
“We vragen ons bijvoorbeeld af of we volledig genoeg zijn geweest”, zegt woordvoerder Marijn Struyf van De Werkvennootschap aan De Standaard. “Mensen kunnen ons wijzen op bepaalde aanvullingen of zaken die niet voldoende aan bod komen.” Zo is het ook mogelijk dat er bijkomende alternatieven komen.
 
Burgers moeten bij hun feedback ook de motivatie meegeven. Die zal worden meegenomen in de volgende fase.
 
Mensen hebben tijd tot 15 april om opmerkingen te geven. Daarna worden alle opmerkingen en adviezen verzameld in een overwegingsdocument. Nadien start het geïntegreerd onderzoek, dat ongeveer een jaar zal duren. “In eerste instantie zullen we de alternatieven verfijnen”, zegt Marijn Struyf. “Het kan zijn dat er dan nieuwe alternatieven of combinaties van openbaar vervoer en wegverkeer uitkomen.”
 
Alles zal grondig onderzocht worden, zoals de impact op landbouw, milieueffecten, maatschappelijke baten en kosten, veiligheid en natuur. “Daarna zullen we alles afwegen en dan kiezen we een voorkeursalternatief.”
 

Bron: De Standaard / Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek