BioForum hertekent strategie: Biobedrijven centraal in communicatie over bio
nieuwsBioForum, de Vlaamse sectororganisatie voor biologische landbouw, kiest vanaf 2025 voor een nieuwe communicatiekoers: niet langer consumenten rechtstreeks aanspreken, maar biobedrijven ondersteunen in hun communicatie. “Individuele bedrijven hebben meer impact bij hun klanten”, aldus BioForum.
Vanaf januari 2025 verandert BioForum van communicatiestrategie. De sectororganisatie voor biologische landbouw stopt met rechtstreekse consumentencommunicatie via kanalen als ‘Bio Mijn Natuur’ en richt zich voortaan volledig op de ondersteuning van biobedrijven. “Het medialandschap is sterk veranderd. Onze online advertenties bereikten vooral al overtuigde bioconsumenten en weinig nieuw publiek. Bovendien doet ook VLAM aan publiekscommunicatie voor bio”, verklaart BioForum. De organisatie ziet meer potentieel in de directe connectie tussen biobedrijven en hun klanten.
BioForum wil al zijn communicatiemiddelen combineren met de naamsbekendheid en authenticiteit van een individueel biobedrijf. “Deze klanten zijn door hun persoonlijke verbondenheid met hun boer, voedingsbedrijf of winkel ontvankelijker voor informatie over bio”, klinkt het. “Bovendien is ook het algoritme van online media gebaseerd op verkoop. Voor biobedrijven die hun product via sociale media willen introduceren liggen er veel meer kansen dan voor ons als organisatie.” BioForum zal een uitgebreide toolkit voorzien waar de bedrijven alles over bio kunnen vinden die ze eventueel in hun communicatie kunnen gebruiken. Daarnaast zal ook een aparte vacaturepagina op BioForum.be komen.

Bioforum: "Bio kan de wereld redden"
20 november 2024"Nog te vaak de underdog"
Door de nieuwe aanpak ontstaat er binnen de organisatie meer ruimte voor een actievere perswerking. BioForum streeft ernaar om een aanspreekpunt te zijn voor de pers wanneer het gaat over duurzame landbouw en voeding. “Willen we meer mensen overtuigen van de kracht van bio, dan moeten we meer aanwezig zijn in het maatschappelijk debat en de publieke opinie”, aldus BioForum. De boodschap luidt: bio kan de wereld redden. "In het publieke debat is biologische landbouw nog vaak de underdog: het afgelopen jaar zagen we al verschillende voorbeelden van hoe bio soms op een erg ongenuanceerde manier in beeld werd gebracht op radio en tv."
Daarnaast wenst BioForum ook een bredere verbinding te hebben met verschillende andere stakeholders. “Klimaat, gezondheid, dierenwelzijn, biologische productie omvatten veel facetten met elk hun eigen nieuwswaarde”, klinkt het. Ook de banden met het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) wil de organisatie versterken en hen inhoudelijk bijstaan in de communicatie die ze over bio doen op de website allesoverbio.be.
