nieuws

Belgische Petersime verkoopt 65% van alle broedmachines

nieuws
Na de overname van het Amerikaanse ChickMaster door Petersime is de firma uit Zulte wereldleider in broedmachines met een marktaandeel van 65 procent. Het Laatste Nieuws sprak met managing director Michel De Clercq. De broedmachines van Petersime spelen in op de stijgende wereldwijde vraag naar kippenvlees, met Azië en Latijns-Amerika als snelst groeiende markten. Met de drie merken samen (Petersime, ChickMaster en het in 2001 overgenomen Canadese bedrijf Jamesway) worden er dagelijks 150 miljoen kuikens geboren in Belgische broedmachines.
28 augustus 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:46

Na de overname van het Amerikaanse ChickMaster door Petersime is de firma uit Zulte wereldleider in broedmachines met een marktaandeel van 65 procent. Het Laatste Nieuws sprak met managing director Michel De Clercq. De broedmachines van Petersime spelen in op de stijgende wereldwijde vraag naar kippenvlees, met Azië en Latijns-Amerika als snelst groeiende markten. Met de drie merken samen (Petersime, ChickMaster en het in 2001 overgenomen Canadese bedrijf Jamesway) worden er dagelijks 150 miljoen kuikens geboren in Belgische broedmachines.

150 miljoen per dag oftewel zo'n 104.167 per minuut. Zoveel kuikens worden er wereldwijd geboren in de broedmachines van Petersime, na de overname van grootste concurrent ChickMaster uit de Verenigde Staten. De roots van Petersime in Olsene leiden de krant Het Laatste Nieuws naar de lokale architect George Bohez. Tussen kippenstad Deinze en eiergemeente Kruishoutem begon de pluimvee-industrie zich begin vorige eeuw volop te ontwikkelen en de behoefte aan broedmachines drong zich meer en meer op.

Bohez begon in die periode broedmachines van het Amerikaanse bedrijf Petersime te verdelen in Europa. Na de Tweede Wereldoorlog begon George onder licentie van Petersime zelf machines te produceren in de Centrumstraat in Olsene. Na verloop van tijd was er geen nood meer aan de Amerikaanse technologie, maar het bedrijf was als merk wereldwijd bekend, dus heeft Bohez eind jaren 60 de naam Petersime gekocht. Na zijn dood in 1969 hebben zijn weduwe en kinderen de zaak verdergezet.

De broedmachines spreidden zich als een inktvlek uit over Europa, het Midden-Oosten en Afrika en in 1984 verkocht de familie Bohez het bedrijf aan de Zwitserse financiële holding TBG, die tot op vandaag eigenaar is. De kinderen werkten er wel nog als managing director en Eric Bohez bleef er tot in 2008. Sindsdien hebben Paul Degraeve en Michel De Clercq de leiding overgenomen en zij zetten de internationale expansie verder.

"In 2001 namen we het Canadese bedrijf Jamesway over en dit jaar kwam daar ook onze grootste Amerikaanse concurrent, ChickMaster. Dat doet ons marktaandeel doet stijgen tot 65 procent", zegt Michel De Clercq. "De drie merken blijven wel apart functioneren, maar wel onder één overkoepelende naamloze vennootschap. Wat onze broedmachines zo uniek maakt? Het verschil met gewone broedmachines is het gebruik van 'embryo response technology'. Dat wil zeggen dat onze machines met sensoren onder andere het gewicht en de temperatuur van de levende wezens registreren en op basis van deze signalen de machines constant bijregelen. Het uitbroeden van de eieren duurt 21 dagen en hier komt zo goed als geen kip meer aan te pas."

Bron: Het Laatste Nieuws

Beeld: Petersime

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek