Belgische biolandbouw kent gestage opmars
nieuwsDat staat in een studie van de Université Catholique de Louvain in opdracht van Cera Foundation. In Europa is de oppervlakte voor biolandbouw tussen '93 en '97 jaarlijks met 30 procent gestegen. Tussen '98 en '99 zelfs met 46,2 procent tot 3,7 miljoen ha. In landen als Italië, Finland en Denemarken bedraagt het biologisch areaal meer dan 5 procent van de totale landbouwoppervlakte. In België is dat slechts circa 1,5 procent. Wallonië (met Luxemburg op kop) scoort het best met 1,7 procent, in Vlaanderen gaat het om bijna 1 procent, zo blijkt uit recente cijfers van het kabinet van Vlaams minister van landbouw en milieu, Vera Dua.
In Vlaanderen kan de provincie West-Vlaanderen pronken met de grootste biologisch bebouwde landbouwoppervlakte. De Vlaamse overheid wil dat tegen 2010 10 procent van de landbouwoppervlakte door biologische landbouw wordt ingepalmd.
In Wallonië doet de biologische melk- en vleesproductie het goed, in Vlaanderen vooral de akkerbouw. Met groenten in West-Vlaanderen en fruit in Vlaams-Brabant en Limburg.
Met het rendement van de bioboer kan het volgens de studie een pak beter. Een landbouwer die biologisch boert, heeft een rendement dat in vergelijking tot de traditionele landbouwer 30 tot 40 procent lager ligt voor graangewassen en 20 tot 30 procent voor melk.
In '99 was de biologische land- en tuinbouw in België goed voor een omzet van 4 miljard frank. De omzet vloeit voort uit kruidenierswaren (25 pct van de omzet), groenten en fruit (eveneens circa een kwart) en zuivel (goed voor 15,25 pct van de omzet). De biologische verwerkings- en distributiebedrijven zijn vooral KMO's, waarvan 77 pct minder dan 50 werknemers tellen en 14,3 pct meer dan 100. Natuurvoedingswinkels zijn goed voor 27 pct van de omzet en de supermarkten voor 20 pct.
Volgens de auteurs van de studie is de consument van bioproducten meestal vrouwelijk, stadsbewoner, hoger opgeleid, tussen 25 en 45 jaar oud, mèt kinderen. Maar daarbij moet wel worden vermeld dat de kopers van de producten in kaart werden gebracht. En geweten is dat vrouwen over het algemeen instaan voor de inkopen.
De populairste bioproducten zijn vlees, eieren, groenten en fruit. Van de 466 ondervraagden is de helft de producten de afgelopen 3 jaar beginnen te kopen. Daar zullen ongetwijfeld de recente voedselcrisissen voor een deel tussenzitten. Reden voor het nog niet kopen van bioproducten is de hoge prijs.
Bron: Belga