nieuws

Belg besteedt geld liever aan kleding dan aan voeding

nieuws
Dat de Belg steeds minder geld uitgeeft aan voeding is niet alleen te wijten aan de prijzenslag tussen de supermarkten, waardoor bepaalde voedingswaren steeds goedkoper worden. Ook het verkoopvolume van de voedingsondernemingen daalt, zo blijkt uit cijfers van Fedis. Die volumedaling is opmerkelijk. In elk ander deel van de distributiesector nemen de verkochte aantallen toe, maar bij de voeding is er sprake van een nulgroei.
17 mei 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
Dat de Belg steeds minder geld uitgeeft aan voeding is niet alleen te wijten aan de prijzenslag tussen de supermarkten, waardoor bepaalde voedingswaren steeds goedkoper worden. Ook het verkoopvolume van de voedingsondernemingen daalt, zo blijkt uit cijfers van Fedis, de Belgische federatie van distributieondernemingen.

Die volumedaling is opmerkelijk. In elk ander deel van de distributiesector nemen de verkochte aantallen toe, maar bij de voeding is er sprake van een nulgroei, terwijl het volume in 2004 nog met 3,5 procent steeg. Dezelfde ontwikkeling is te zien bij de omzetevolutie. Alleen de grafiek van de voedingswaren buigt naar beneden. "Het is duidelijk dat mensen besparen op voeding", zegt Boudouin Velge, topman bij Fedis. "De meest voor de hand liggende verklaring is dat ze de hoge energie-uitgaven compenseren met een lagere supermarktrekening".

Maar de consument is niet alleen prijsbewuster geworden, hij heeft ook andere prioriteiten gekregen. In de sector van de kleding en de textielindustrie is een volumestijging van 5 procent te zien. "Het geld dat de consument uitspaart in de supermarkt wordt dus gebruikt om zichzelf eens extra te verwennen in een kledingwinkel", zegt Velge.

Maar volgens de topman van Fedis is het te kort door de bocht om te concluderen dat de Belg zijn bourgondische karakter aan het verliezen is. "Het feit dat er minder geld wordt uitgegeven aan eten, wil niets zeggen over de producten die gekocht worden. Eerder onderzoek heeft duidelijk aangetoond dat de consument meer en meer neigt naar uitersten. Er worden nog steeds luxelevensmiddelen gekocht bij de traiteur, maar tegelijkertijd gaat diezelfde consument ook naar prijsvechters als Aldi of Lidl. Het tussensegment is eruit gevallen. Voedingswinkels die zich niet specialiseren, krijgen de hardste klappen".

Toch staat ook de hele distributiesector onder druk. In 2005 nam de totale inflatie toe met 2,8 procent, terwijl de prijzen stegen met 1,2 procent. De distributeurs moeten dus in 2005 meer volume verkopen om een omzetstijging te halen die gelijk is aan die van 2004. "Er is geen enkele andere branche waarin de prijzen sneller evolueren dan de inflatie", zegt Velge. "Behalve de druk van de lage prijzen hebben we ook te maken met hogere energieprijzen die de sector niet doorrekent aan de klant. Toch zijn de Belgische distributeurs erin geslaagd om vorig jaar 3,2 procent meer omzet te boeken".

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek