header.home link

Aldi in Duitsland neemt vlucht vooruit met historische prijsstijgingen

3 april 2022

Vanaf vandaag 4 april voert Aldi historische prijsstijgingen door voor producten als boter en vlees in zijn thuismarkt Duitsland. De hard discounter geldt er als trendsetter op vlak van prijzen.

Lees meer over:

"Vanwege de situatie op de wereldmarkten zullen we sprongen in verkoopprijzen meemaken die nog nooit eerder zijn voorgekomen", kondigt Florian Scholbeck, Algemeen Directeur bij Aldi Nord, aan in de Westdeutschen Allgemeinen Zeitung (WAZ). Als grootste Duitse discounter wordt Aldi traditioneel beschouwd als de prijsleider onder de supermarkten. Scholbeck verwacht dan ook dat de hele foodretailsector zal volgen.

Prijzen met 20 tot 50 procent omhoog

Exacte cijfers wil het Duitse bedrijf niet geven, maar WAZ schrijft dat bronnen binnen Aldi er vanuit gaan dat de prijzen voor levensmiddelen de komende weken tussen de 20 en 50 procent duurder kunnen worden. Het Ifo-instituut uit München publiceerde donderdag een onderzoek waaruit blijkt dat 94 procent van de levensmiddelendetailhandelaren in Duitsland hun prijzen wil verhogen. 

Aldi kiest dus de vlucht vooruit.  In Duitsland geldt de prijs van een stuk boter van 250 gram als de seismograaf van het prijspeil. De "Duitse boter" van het merk Milsani kost momenteel 1,65 euro. Vanaf maandag moeten klanten meer dan twee euro betalen. In het geval van boter gaat de prijs dus met bijna 30 procent omhoog.

De prijsstijging is naar Aldi-normen historisch te beschouwen. De discounter morrelt onder normale omstandigheden maar met mondjesmaat aan zijn prijzen. “In deze situatie betalen telers en landbouwers extra. Daarom moet de handel reageren", zegt Hoofd Inkoop van Aldi Sud Erik Döbele aan de Duitse krant WAZ. "Gezien de enorm stijgende kosten kunnen ze zich niet meer aan de contracten met ons houden."

Trendsetter

Alleen al vanwege hun omvang zijn Aldi Süd en Aldi Nord trendsetters als het gaat om prijszetting in de Duitse retail. "We verwachten dat de verkoopprijzen in de hele handel de komende maanden flink zullen stijgen", zegt Scholbeck. 

Toch voelt de retailer zich voor zijn marktaandeel niet bedreigd door de forse prijsstijgingen. Tijdens de coronapandemie, toen restaurants gesloten waren en mensen thuis moesten blijven, hadden supermarkten en boerderijwinkels het erg druk. Het Duitse onderzoeksbureau GfK ziet een trend naar minder hoogwaardige voeding. De oorlog voedt grote onzekerheid en drukt het consumentenvertrouwen. “De discounters voelen de opleving sinds februari, vooral dan ten koste van de onlineverkoop en speciaalzaken”, aldus GfK.

Bron: WAZ

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek