nieuws

Albert Heijn start met huismerk-supermarkt

nieuws
Albert Heijn heeft plannen om te beginnen met een goedkope supermarktketen die hoofdzakelijk huismerken verkoopt. Volgens het Nederlandse NRC Handelsblad zou de nieuwe formule volgende maand proefdraaien. In de nieuwe supermarkt is minder plaats voor producten van A-merkfabrikanten zoals Unilever, Procter & Gamble en Sara Lee.
19 oktober 2005  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:55
Albert Heijn heeft plannen om te beginnen met een goedkope supermarktketen die hoofdzakelijk huismerken verkoopt. Volgens het Nederlandse NRC Handelsblad zou de nieuwe formule volgende maand proefdraaien. In de nieuwe supermarkt is minder plaats voor producten van A-merkfabrikanten zoals Unilever, Procter & Gamble en Sara Lee. Albert Heijn is de supermarktketen van Ahold in Nederland.

De A-merken worden vervangen door producten van het Albert Heijn-huismerk, die gemiddeld 25 procent goedkoper zijn dan de bekende merken. Huismerken zijn goedkoper omdat er weinig reclame voor wordt gemaakt en omdat de innovatiekosten een stuk lager liggen. Huismerkproducten zijn vaak kopieën van A-merken. Ondanks de lagere prijzen zijn de winstmarges voor de supermarkt hoger.

Door meer huismerken aan te bieden, kunnen supermarkten hun rendabiliteit opkrikken. Albert Heijn heeft tijdens de supermarktoorlog de prijzen sterk verlaagd, waardoor fors verlies wordt gemaakt. Naar verluidt verkoopt Ahold zo'n 400 A-merken onder de inkoopprijs. Volgens de woordvoerster van Albert Heijn herkent "het bedrijf zich niet in het verhaal zoals NRC dat heeft gepubliceerd". Meer details wou ze niet geven, maar ze voegde er wel aan toe dat Albert Heijn altijd bezig is met nieuwe ontwikkelingen en initiatieven.

In ons land baat Delhaize onder het uithangbord City Delhaize acht kleinere stadssupermarkten uit waar het aanbod eveneens hoofdzakelijk uit huismerken bestaat. "Van de 5.000 producten in de City Delhaize zijn er slechts 100 producten van een A-merk. Dat zijn merken waar je niet omheen kunt zoals Coca-Cola, Duvel, Nutella en een aantal zuivelmerken", legt woordvoerster Catherine Alexandre uit. Volgens Alexandre is de formule een succes en zijn nieuwe City Delhaize-verkooppunten gepland.

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek