Week van Groenten en Fruit gaat maandag van start
nieuwsTijdens de week van 21 maart vindt in België opnieuw de Week van Groenten en Fruit plaats. Dit initiatief kadert in de campagne All Day Long, die de consumptie van groenten en fruit wil stimuleren bij Belgen jonger dan 35 jaar en ondertussen aan haar derde jaargang toe is. Kim Gevaert zal ook dit jaar optreden als ambassadrice van de campagne, geflankeerd door ‘groentenkok’ Frank Fol.
De campagne All Day Long wordt gedragen door de volledige groenten- en fruitsector van België. Meer concreet zijn dit de Belgische telers (veilingen), de invoerders en de binnenlandse handel, wat zowel groothandelaars en grootdistributie als speciaalzaken omvat. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) zorgt voor de coördinatie van de campagne, en kan daarvoor rekenen op cofinanciering van Europa.
Van 21 tot en met 27 maart zal All Day Long opnieuw een hoogtepunt bereiken met de organisatie van de Week van Groenten en Fruit. Om dit initiatief aan het grote publiek kenbaar te maken, wordt in de aanloop een tv-spot met Kim Gevaert uitgezonden en krijgt het project ook aandacht op de radio. Tijdens de week zelf zal het All Day Long-team met Kim Gevaert een aantal organisaties, bedrijven en scholen in de bloemetjes zetten, omdat zij zich extra inspannen voor de verspreiding van groenten en fruit onder hun (personeels)leden en scholieren.
Naast de acties van het All Day Long-team, worden tijdens de Week van Groenten en Fruit allerlei inspanningen geleverd door de betrokken winkelketens. Colruyt, Spar, Delhaize, Carrefour, Champion, Intermarché, Aldi, Lidl en Macro voeren elk op hun eigen manier actie om verse groenten en fruit in de verf te zetten, met behulp van gemeenschappelijk promotiemateriaal.
De campagne All Day Long is ondertussen toe aan haar derde jaargang. Om te controleren of het project ook de beoogde doelstellingen bereikt, liet VLAM in juni 2010 een studie uitvoeren. Daaruit blijkt dat 70 procent van de ondervraagden de campagne herkent en de boodschap ‘groenten en fruit kan je de hele dag door consumeren’ goed begrijpt.
Daarenboven geeft 39 procent aan dat de campagne een positieve invloed heeft op zijn mening over groenten en fruit, terwijl 35 procent zelfs meent een positieve invloed op zijn consumptiepatroon te ervaren. Dit laatste wordt bevestigd door de aankoopcijfers van de doelgroep: in 2010 kochten Belgen jonger dan 35 jaar 26 procent meer groenten en fruit dan in het referentiejaar 2006.
“Dit zijn hoopgevende cijfers, die erop wijzen dat het consumptiepatroon van de doelgroep aan het veranderen is”, stelt VLAM. “Maar een gedragsverandering bewerkstelligen, is een werk van lange adem. Daarom hopen wij de campagne in de toekomst voort te zetten en opnieuw Europese steun aan te trekken.”
Kim Gevaert is alvast overtuigd van het nut van een dagelijkse portie groenten en fruit. “Als ex-atlete en jonge moeder ben ik me sterk bewust van het belang van een gezonde voeding. Zelf heb ik weinig moeite met het eten van voldoende groenten en fruit. Hopelijk kan ik via All Day Long andere mensen stimuleren om het ook te proberen. Door kleinere porties op verschillende manieren te consumeren op verschillende tijdstippen van de dag, is dat volgens mij zeker haalbaar.”
Meer info: www.alldaylong.be