nieuws

Vlamingen kopen steeds meer op de hoeve

nieuws
23 procent van de Vlamingen kocht vorig jaar minstens één keer voedingsproducten rechtstreeks op de hoeve. De gemiddelde hoevekoper besteedde 212,30 euro, verdeeld over acht verschillende aankopen. Dat blijkt uit GfK-onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van VLAM. De totale omzet van de hoeveverkoop steeg met bijna twee procent. Bijna driekwart van de Belgische hoeveomzet komt uit Vlaanderen. In Wallonië gaat de hoeveverkoop in dalende lijn.
16 april 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:42
23 procent van de Vlamingen kocht vorig jaar minstens één keer voedingsproducten rechtstreeks op de hoeve. De gemiddelde hoevekoper besteedde 212,30 euro, verdeeld over acht verschillende aankopen. Dat blijkt uit GfK-onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van VLAM. De totale omzet van de hoeveverkoop steeg met bijna twee procent. Bijna driekwart van de Belgische hoeveomzet komt uit Vlaanderen. In Wallonië gaat de hoeveverkoop in dalende lijn.

Zo'n tien procent van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar minstens één keer aardappelen bij de boer. Daarmee blijft de knol de belangrijkste productcategorie voor de hoeveverkoop. Verder in het rijtje volgen fruit (7 pct), groenten (6 pct), eieren (5 pct) en tot slot vlees, gevogelte en zuivel (3 pct). In 2007 werden meer fruit, groenten en vers vlees verkocht op de hoeve dan het jaar voordien.

Voor aardappelen is de hoeve veruit het goedkoopste aankoopkanaal. Voor dit product is de hoeve ruim de helft goedkoper dan de supermarkt en dertig procent goedkoper dan de hard discount. Qua marktaandeel binnen de totale distributiemarkt haalt de boerderij voor aardappelen het hoogste percentage met 9,2 procent. Ook voor verse groenten is de hoeve beduidend goedkoper dan de meeste andere kanalen. Voor eieren was de hard discount vorig jaar het goedkoopst en lag de prijs op de hoeve iets onder het Belgische gemiddelde.

De hoevekopers zijn vooral welgestelde gepensioneerden en welgestelde gezinnen met kinderen. Vooral in deze laatste groep is een sterke groei waarneembaar, aldus VLAM. 28,6 procent van de Vlamingen kent het label 'Erkend Verkooppunt Hoeveproducten'.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek