nieuws

Vlaming drinkt voor het eerst meer melk dan Waal

nieuws
De melkprijs in de winkel daalde vorig jaar met 5,5 procent ten opzichte van 2009 en kwam voor een liter halfvolle melk gemiddeld uit op 62 cent. Het gemiddelde Belgische melkverbruik bleef status quo op bijna 57 liter per inwoner. In 2010 kocht een Vlaming voor het eerst meer melk en zuiveldranken dan een Waal. Vooral witte melk kende een opmerkelijke relance.
20 april 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:59
Lees meer over:

De melkprijs in de winkel daalde vorig jaar met 5,5 procent ten opzichte van 2009 en kwam voor een liter halfvolle melk gemiddeld uit op 62 cent. Het gemiddelde Belgische melkverbruik bleef status quo op bijna 57 liter per inwoner. In 2010 kocht een Vlaming voor het eerst meer melk en zuiveldranken dan een Waal. Vooral witte melk kende een opmerkelijke relance. Gezinnen met kinderen drinken het meeste melk.

De gemiddelde Belg kocht vorig jaar 56,57 liter melk, melkdranken en -substituten en besteedde er 52,29 euro aan, zo blijkt uit de gegevens die GfK PanelServices Benelux verzamelde in opdracht van VLAM. Tegen deze algemene stabiele tot licht dalende tendens in, is er in Vlaanderen de laatste jaren een relance van het melkverbruik. Voor het eerst kocht een Vlaming in 2010 meer melk en zuiveldranken dan een Waal, respectievelijk 54,4 en 53 liter. Zo’n vijf jaar geleden dronk een Waal nog ruim drie liter melk meer dan een Vlaming.

De verschuiving van de melkbesteding van witte consumptiemelk naar 'duurdere' gearomatiseerde en gefermenteerde melkdranken en substituten (sojadrinks) is gestopt. Het aandeel witte melk binnen de consumptiemelk steeg, na een jarenlange daling, vooral onder impuls van de halfvolle melk. Vorig jaar bedroeg het aandeel witte melk 80,5 procent in het volume en maakte het bijna 56 procent uit van de bestedingen. Het volumeaandeel van sojadrinks is sinds 2007 continu gekrompen en bedroeg vorig jaar 3,8 procent.

Melk wordt voor het overgrote deel in de supermarkt gekocht (93% in 2010). De hard discount was voor consumptiemelk een sterke groeier tot 2008 met ruim 40 procent marktaandeel, maar ziet zijn aandeel in de crisisjaren 2009 en 2010 krimpen tot 37,4 procent. Het aandeel van de distributiemerken in de totale melkplas nam in 2010 verder toe tot ruim 78 procent.

De grootste melkdrinkers blijven de gezinnen met kinderen. Meer dan de helft van de melkplas wordt door deze groep gekocht. De groei van de witte melk in Vlaanderen valt samen met de acties van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). De laatste jaren zijn de campagnes er immers op gericht om het melkverbruik bij jonge gezinnen te verhogen.

Gezondheid en beweging zijn de kernboodschappen die aan melk gekoppeld worden. Onder de slogan ‘Melk. En je kan tegen een stootje’, worden jonge moeders overtuigd van de troeven van melk. Daarnaast richt VLAM zich ook rechtstreeks tot de jeugd. Daarvoor is er het programma melk4kids met onder meer melkautomaten en 'zuivelambassadeurs' (melkveehouders die hun bedrijf openstellen voor kinderen, nvdr.).

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek