Verkeer op Veurnseweg lijdt onder bietentransport
nieuwsToen de suikerfabrieken van Veurne en Moerbeke zich verenigden in Iscal Sugar, lieten ze het stadsbestuur van Poperinge weten dat de geruchten als zou het bietentransport per trein van Poperinge naar Moerbeke stopgezet worden, voorbarig waren. Nog geen twee jaar later is het bietenstation wel gesloten en worden de gewassen per vrachtwagen naar Veurne gebracht, zoals gevreesd. Volgens Iscal is dat slechts eenmalig.
Sinds de start van de campagne, is de weg Ieper-Veurne (N8) nog onveiliger geworden. De hele dag denderen vrachtwagens aan 90 kilometer per uur over de weg, de bieten dansend in de overvolle laadbakken. Ook de vervoersbedrijven, meestal de kop van jut, lijken niet allemaal tevreden te zijn met de beslissing om de trein buitenspel te zetten. De firma Doolaeghe uit Watou heeft haar contract met Iscal opgezegd en vervoert voor het eerst sinds jaren geen bieten meer.
De grote concurrent van Doolaeghe, het Vleterse Stekelorum, blijft wel voor Iscal rijden, maar ziet 2005 als een overgangsjaar. "We zijn ervan overtuigd dat volgend jaar de trein weer wordt ingeschakeld. Dat het bietenstation onderhouden blijft, is het bewijs. Dat deze campagne de druk verhoogt op de N8, is overdreven. De weg wordt het hele jaar gebruikt door landbouwers. De bieten gaan echt het verschil niet maken", aldus Didier Stekelorum.
In landbouwerskringen wordt de extra trafiek op de Veurnseweg zeer sterk gerelativeerd. Daarbij wordt opgemerkt dat de verkeersdiscussie in de regio heel gevoelig ligt. Zo zorgt de heraanleg van de bestaande route tussen Ieper en Veurne voor veel ongerustheid. De werken die momenteel tussen Woesten en Vleteren worden opgestart, zullen veel meer mensen storen dan het bietentransport, klinkt het bij lokale landbouwers.