Velt: "Danone zaait verwarring"

Zuivelproducent Danone zaait met de reclame voor haar yoghurt 'BioDanone' bewust verwarring bij consumenten en overtreedt ook de wet. Het bedrijf is immers wettelijk verplicht in haar advertenties te vermelden dat het hier niet om een biologisch product gaat. Dat zegt de consumentenvereniging Velt(Vereniging voor ecologische teelt-en leefwijze) in een persbericht.
30 oktober 2000  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:25
Zuivelproducent Danone zaait met de reclame voor haar yoghurt 'BioDanone' bewust verwarring bij consumenten en overtreedt ook de wet. Het bedrijf is immers wettelijk verplicht in haar advertenties te vermelden dat het hier niet om een biologisch product gaat. Dat zegt de consumentenvereniging Velt (Vereniging voor ecologische teelt-en leefwijze) in een persbericht.

"Het gebruik van de merknaam 'BioDanone' wordt door de wetgever enkel gedoogd in een overgangsregeling tot 2006. Er moet wel vermeld staan dat dit geen biologisch product is. Daarvan zie je in de advertentie niets. Op de verpakking van de potjes staat wél te lezen dat de yoghurt niet biologisch is. Consumenten voelen zich dus bedrogen", aldus Velt. De vereniging wil dat het ministerie van landbouw stappen onderneemt.

De term bio of biologisch is bij wet beschermd. Alleen wie gecontroleerd en gecertificeerd is voor biologische producten, mag de term gebruiken. BioDanone valt onder de wettelijk vastgelegde overgangsregeling. Die moest merken met 'bio' in hun naam de nodige tijd geven om een andere merknaam te bedenken en te lanceren.

Sinds 24 augustus 2000 moet er duidelijk aangegeven zijn wanneer de producten niet overeenkomstig de biologische productiemethode zijn gemaakt. Dit moet zowel op de verpakking gebeuren, wat Danone doet, als in de reclame.

Op 1 juli 2006 is deze overgangsregeling afgelopen. Dan moet BioDanone een andere merknaam krijgen of biologisch worden.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek