Veiling REO boekt flinke omzetstijging
nieuwsIn 2001 steeg de omzet van de veiling REO met 23,14 procent gestegen naar 138,8 miljoen euro (5,6 miljard BEF). De REO veiling bereikte dit recordcijfer ondanks een kleine daling van de aanvoer van verpakkingseenheden. De goede prijsvorming van enkele belangrijke producten compenseerden ruimschoots die euvel.
Serresla blijft het belangrijkste product binnen het assortiment van de REO veiling. Het omzetcijfer van serresla steeg in 2001 tot iets meer dan 32 miljoen euro (1,3 miljoen BEF). Op de tweede plaats komt prei. Het omzetcijfer van prei verdubbelde vorig jaar tot een recordomzet van 28 miljoen euro (1,1 miljard BEF). Ook bij het derde product van de REO veiling, witloof, steeg de omzet met 5 miljoen euro tot bijna 19 miljoen euro (760 miljoen BEF).
Vooral de vruchtgroenten deden het in 2001 minder goed. Zowel de tomaten, de komkommers en de paprika's haalden een lagere omzet door tegenvallende prijzen. Ook de champignons haalden in 2001 een teleurstellend resultaat door de toegenomen concurrentie uit de landen van het Oostblok.
De omzetstijging werd vooral geboekt in de maanden april, mei en december. Heel Europa kampte in deze maanden met barslechte weersomstandigheden. De doorgedreven werklust van de leden-producenten van de REO veiling gecombineerd met het milde klimaat van de kustprovincie West-Vlaanderen maakten het mogelijk dat er voortdurend voldoende groenten aangevoerd werden op de REO veiling die zeer vlot op de Europese markt konden afgezet worden.