Veiling Haspengouw verkende in 2010 nieuwe afzetmarkten
nieuwsNa een minder jaar 2009 door de wereldwijde crisis en de gehalveerde perenoogst in het seizoen 2008-2009, kende Veiling Haspengouw in 2010 terug een normaal jaar. De aanvoer lag 16 procent hoger dan in 2009, de omzet uit fruitverkoop steeg met 22 procent. "Het inkomen van de fruittelers vaarde wel bij de hogere productie en dito middenprijs (+5%)", verklaart algemeen directeur Renaat Kuipers.
De veilingdirecteur benadrukte dat 2010 geboekt zal staan als een normaal jaar waarin voor een groot deel de spons kon worden geveegd over het voor de hele sector negatieve 2009. Niet alleen het inkomen van de fruittelers ging erop vooruit, ook de bedrijfswinst (resultaat van de bedrijfsvoering an sich, nvdr.) van Veiling Haspengouw steeg van 11.000 euro in 2009 naar 1.674.000 euro in 2010. Veiling Haspengouw sluit 2010 af met een winst na belastingen van 124.000 euro.
In 2010 werd hard gewerkt aan het aanboren van nieuwe markten. "Aangezien China voor onze veiling geen optie is, werd verder gewerkt aan de fyto-sanitaire en exportmodaliteiten om te exporteren naar India", aldus Kuipers, "zodat na enkele try-outs vanaf september 2011 begonnen wordt met de export van zowat 150 containers, elk volgeladen met 20 ton appels en peren."
Ook de Duitse markt voor Conférence werd opengebroken zodat wekelijks ongeveer 100 ton verpakte peren als bestemming Duitsland krijgen. "Dit is mogelijk dankzij de samenwerking met de Duitse partner BayWa, die de thuismarkt natuurlijk goed kent", zegt Kuipers. Extra afzet in India en Duitsland laat volgens hem toe het risico te spreiden door naast Rusland nog belangrijke afzetmarkten achter de hand te hebben.
Financieel-administratief directeur Filip Vanaken toont dat de omzet uit de verkoop van fruit in 2010 65 miljoen euro bedroeg, ten opzichte van 53,5 miljoen euro in 2009. Een boekjaar bij Veiling Haspengouw omvat ook telkens delen van twee verschillende seizoenen. Boekjaar 2010 werd gekenmerkt door een goed eerste semester (tweede deel seizoen 2009-2010) en een iets minder tweede semester (eerste deel seizoen 2010-2011), waar de koelinstallaties niet voor 100 procent gevuld werden.
Bij de appels steeg de aanvoer met zeven procent tot 57 miljoen kg in 2010. Tezamen met een gestegen middenprijs, zorgde dit voor een stijging van de omzet uit de verkoop van appels van 13 procent tot een bedrag van 24,6 miljoen euro tegenover 21,7 miljoen euro in 2009. Kanzi bleek ook dit jaar een positieve uitschieter tussen de appelvariëteiten met een hoge middenprijs van 90 cent per kg.
Boekjaar 2009 droeg voor de peren nog de gevolgen van de misoogst in seizoen 2008-2009. "In 2010 steeg de productie met 46 procent, wat in feite neerkwam op een normale aanvoer, terwijl de middenprijs wat lager lag (-13%)", verklaart Vanaken.
Tijdens het aardbeienseizoen 2010 werden acht procent meer peren aangevoerd. De waarde van de verkochte aardbeien groeide nog iets meer (+21%) omdat de middenprijs per kg 12 procent hoger lag. "Momenteel ligt de aardbeienprijs erg laag", zegt veilingdirecteur Kuipers. "Maar de huidige prijs verraadt niet of het een goed of slecht seizoen wordt", motiveert hij de telers.
Het kersenseizoen kende 53 procent meer aanvoer met een lichte daling van de middenprijs (-6%). De veiling besluit dat 2010 een goed kersenseizoen was, maar daarentegen zijn alle bestuursleden het erover eens dat de teelt van krieken onder druk staat. "De middenprijs steeg met 39 procent, maar dit maakte de teelt niet rendabel zodat die dreigt te verhuizen naar lageloonlanden", menen Filip Vanaken en veilingvoorzitter Chris Temmermans.