VLAM lanceert seizoenscampagne voor vis
nieuwsSamen met het ILVO en de reders stelde VLAM een seizoenskalender op voor vis uit de Noordzee. Daar leven ongeveer 50 commerciële vissoorten, maar toch gaat de helft van de bestedingen naar kabeljauw en tong. Met de kalender wil VLAM de consument aanzetten tot diversificatie en de visconsumptie stimuleren. Om de verschillende soorten in seizoenen te kunnen indelen, werd uitgegaan van vier criteria: topkwaliteit van de vissoort, de beschikbaarheid in de veilingen, duurzaamheid en de paarperiode van de vissen.
Elk seizoen worden vier vissoorten in de kijker gezet, het gaat telkens om drie vissen en één schaal- of schelpdier. In de periode van mei tot en met augustus staan langoestine, zeeduivel, zeetong en hondshaai in de schijnwerpers. VLAM onderzoekt ook hoe het kan samenwerken met culinaire bladen en kookprogramma's om de consument grondiger te informeren over de beste keuze.(KS)
Meer informatie: Viskalender