"Supermarkt zal 60 procent van broodmarkt nemen"
nieuwsInSites Consulting peilde in de maand mei in opdracht van VLAM naar het imago van de artisanale bakker. Daaruit blijkt dat bijna 90 pct van de ondervraagden de bakker de specialist voor brood en banket vindt en een echte vakman. Toch moet hij steeds meer marktaandeel inleveren. In Engeland wordt 95 procent van het brood verkocht in de supermarkt, in Nederland is dat 80 procent. Zover zou het in ons land niet komen.
Dat heeft te maken met de structuur van de markt. "In tegenstelling tot in Nederland zijn de supermarkten bij ons gesloten op zondag. De gemiddelde bakker in België realiseert in het weekend 50 à 60 procent van zijn omzet. De trend is dat de Belg vooral op zondag naar de lokale bakker gaat. Dat zal niet wegvallen, op voorwaarde dat de bakkers kwaliteit blijven leveren", aldus Verhamme.
In Nederland zijn er de jongste jaren broodoorlogen geweest tussen de supermarkten en de bakkers en tussen supermarkten onderling. Met alle gevolgen vandien voor de prijs. In ons land zijn de broodprijzen sinds twee jaar vrij. De supermarkten zouden nu iets goedkoper zijn dan de bakker. Delhaize rekent voor een brood van 800 gram 1,59 euro. Snijden en verpakken doet de klant en is gratis. De bakkers zitten tussen 1,70 en 1,75 euro.
"De prijs is niet de doorslaggevende factor om de in de supermarkt te kopen", meent Verhamme. "Ik denk dat de kwaliteit het belangrijkste is voor de klant. In elk dorp of kleine stad zijn er zeven à acht warme bakkers en 's zondags staat de langste file bij de bakker die de beste kwaliteit levert".