Spectaculaire groei biovoeding in het derde kwartaal
nieuwsBioproducten zijn aan een indrukwekkende opmars bezig. Gemiddeld groeide de totale besteding aan verse biologische voeding in het derde kwartaal van 2010 met 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een onderzoek van GfK Panelservices Benelux, dat de bestedingen van Belgische gezinnen aan bioproducten voor VLAM opvolgt.
In Vlaanderen en bij de welgestelde gezinnen met kinderen was de groei sterker dan gemiddeld. Sterke groeiers waren onder meer rundvlees, kip en vleeswaren, maar ook voor steenvruchten, witloof en prei kozen consumenten bovengemiddeld vaak voor bio.
Het marktaandeel van bio kwam in het derde kwartaal 2010 uit op 1,8 procent. Het marktaandeel van biozuivel ligt rond het gemiddelde met 1,7 procent. Het grootste marktaandeel hebben de biologische vleesvervangers (22%). Het kleinste marktaandeel hebben de biovleeswaren (0,5%), maar dit aandeel is wel stijgend.
De plantaardige bioproducten (2,5% marktaandeel) met de biogroenten (4,8%) op kop, blijven het goed doen. Het aandeel van speciaalzaken groeide de voorbij jaren maar lijkt nu te stabiliseren op bijna 31 procent. De klassieke supermarkt blijft het grootste kanaal met 46,5 procent, maar verliest de laatste twee jaar wat marktaandeel aan hard discount.