"Reclameverbod voor voeding doorbreekt prijzenspiraal"
nieuwsDe wekelijkse reclame- en stuntacties van de supermarkten voor voeding houden de neerwaartse prijzenspiraal draaiende en verkleinen de prijs die de producent ontvangt. Dat is de overtuiging van het Algemeen Boerensyndicaat zodat voorzitter Hendrik Vandamme voorstelt om reclame voor verse voeding te verbieden.
Reclamefolders met stuntprijzen voor vers vlees, groenten, fruit en bereide voeding worden volgens Vandamme gebruikt om klanten te lokken en hen vervolgens andere (lees: duurdere) merkproducten uit de non-food afdelingen te doen kopen. “Dit zorgt voor een neerwaartse prijzenspiraal, terwijl het merendeel van de land- en tuinbouwers op zijn tandvlees zit en een verdere verlaging van de prijs voor zijn product niet meer kan dragen”, is hij overtuigd.
Dat Comeos dit van tafel veegt als “niet de oorzaak van de problemen”, belet het Algemeen Boerensyndicaat niet om dit te blijven aankaarten. Ook betaaltermijnen van drie maanden bij de distributie zijn ABS een doorn in het oog vanwege de negatieve invloed op de prijsvorming aan de boer. Voorzitter Vandamme lanceert in Drietandmagazine het idee reclame voor verse voeding te verbieden om alvast het probleem van de stuntacties aan te pakken.
“Schrap prijsvermeldingen, kortingen en vergelijkingen met de concurrentie en laat reclame slechts toe om seizoensproducten aan te prijzen”, suggereert Vandamme. Als dit voor iedereen geldt, dan is er volgens hem geen sprake van een concurrentienadeel en kunnen supermarkten zich nog steeds onderscheiden door meer te focussen op lokaal geproduceerde kwaliteitsvoeding.