Peeters stimuleert duurzame technieken in bietenteelt
nieuwsHet Vlaams plan voor de diversificatie van de suikersector werd op vraag van Vlaams minister van Landbouw Kris Peeters aangepast om de integratie van duurzame en milieuvriendelijke technieken in de bedrijfsvoering van bietenplanters te stimuleren. Hiervoor wordt een bedrag van één miljoen euro gereserveerd binnen het plan.
Het Vlaams plan voor de diversificatie van de suikersector werd in het najaar van 2008 opgemaakt in het kader van het nationaal herstructureringsprogramma voor de suikersector. Het wordt gefinancierd door het tijdelijke herstructureringsfonds dat deel uitmaakt van het Europees Landbouwgarantiefonds. Dit plan is geldig tot 30 september 2010 en er is een vast steunbedrag van 8,3 miljoen euro aan gekoppeld.
Door de nieuwe maatregel wordt de mogelijkheid geboden om ondersteuning te geven aan verenigingen zonder winstoogmerk, die instaan voor het bevorderen van de technische kennis en het stimuleren van het gebruik van meer duurzame technieken bij suikerbietentelers. "Via deze vzw's zullen onder meer afdekzeilen voor bietenhopen ter beschikking kunnen gesteld worden van de telers", zegt minister-president Kris Peeters.
Het gebruik van zogeheten Toptexzeilen zou winsten opleveren tot vijftien procent op het vlak van tarra-transport en een kwaliteitsvolle aflevering van de suikerbieten aan de fabrieken. "Ook de suikersector moet actief investeren in het gebruik van milieuvriendelijke technieken", besluit Peeters.