Pajotse streekproducenten starten distributiesysteem
nieuwsProducenten van hoeve- en streekproducten uit het Pajottenland gaan zich verenigen in een coöperatieve vennootschap. Samen gaan zij typische producten uit de regio Pajottenland en Zennevallei verdelen naar winkelpunten, restaurants en bed & breakfasts. “We starten met een ploeg van 18 producenten. Gaandeweg zal de groep zeker uitbreiden”, zegt Tania Stadsbader van Pajottenland+.
Op amper tien kilometer van Brussel ligt het Pajottenland, een licht heuvelachtig en landelijk gebied met kleine dorpen. Uit onderzoek blijkt dat de streek de derde bekendste regio in Vlaanderen is en gezien wordt als een ‘goed-gevoel-streek’. Mensen associëren het Pajottenland met genieten, rust, warmte, ongedwongenheid en culturele authenticiteit. Pajottenland+, dat kan rekenen op Europese subsidies via het Leaderprogramma, wil deze waarden uitspelen bij het promoten van de streek.
Dat wil het onder meer doen door het promoten van typische hoeve- en streekproducten. Dat gebeurt onder het streekmerk ‘Lekkers uit het Pajottenland’. Vanaf mei zal er ook gestart worden met een distributiesysteem om winkelpunten en horecazaken te beleveren. “We hebben 18 producenten die samen in een coöperatie willen stappen om een distributieronde op poten te zetten. We zijn wel nog op zoek een geschikte partner voor die distributieronde”, aldus Stadsbader.
De coöperatie wil werken via een slank pick & drive principe. “We werken niet met een centrale voorraad, maar een gekoelde vrachtwagen zal fungeren als tijdelijke opslag tijdens het transport. Verse producten met korte houdbaarheidsdatum vormen immers de basis van het project”, klinkt het. Volgens Tania Stadsbader is dat ook de grootste sterkte van de coöperatie. “Fruit en groenten die vandaag zijn geoogst, zijn morgen op hun bestemming.”
Daarnaast komt er ook een webshop waar particulieren, verenigingen en gemeenten hun boodschappenlijstje efficiënt kunnen afhandelen en ophalen bij het dichtstbijzijnde winkelpunt. Stadsbader gaat ervan uit dat de groep producenten snel zal uitbreiden om de leemtes in het productassortiment in te vullen. “We hebben nu al nauwe contacten met een 60-tal ondernemers uit de regio. Op korte termijn zijn we nog op zoek naar aanbieders van fijne salades en aardappelen en een ambachtelijke chocolatier”, aldus Stadsbader.