Omzet FrieslandCampina krimpt met 15 procent

Het Nederlandse zuivelconcern FrieslandCampina tekende voor de eerste helft van 2009 een omzetdaling op van 15 procent. "Onze merkproducten en specialiteiten deden het relatief goed, maar standaardproducten zoals melkpoeders, eiwitten en kaas lieten het afweten", zegt ceo Cees 't Hart.
3 september 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:50
Lees meer over:

Het Nederlandse zuivelconcern FrieslandCampina tekende voor de eerste helft van 2009 een omzetdaling op van 15 procent. "Onze merkproducten en specialiteiten deden het relatief goed, maar standaardproducten zoals melkpoeders, eiwitten en kaas lieten het afweten", zegt ceo Cees 't Hart.

Doordat zowel de prijzen als de verkochte volumes van zuivelproducten onder druk hebben gestaan, is de omzet van het zuivelconcern FrieslandCampina in de eerste helft van 2009 met 15 procent gedaald van 4,8 naar 4,1 miljard euro. De winst is daarentegen tijdens de eerste zes maanden met 30 procent toegenomen tot 78 miljoen.

Topman Cees 't Hart vindt de resultaten "bemoedigend gezien de moeilijke marktomstandigheden op de zuivelmarkten". Zowel de merkproducten als de industriële specialiteiten deden het goed. "Vooral de ontwikkeling van onze merkproducten in Zuidoost-Azië en Afrika is positief en in Europa hebben we onze marktpositie weten te verbeteren", aldus 't Hart.

Hij signaleert echter tegelijk "een zorgelijk laag niveau van het melkgeld dat de leden-melkveehouders ontvangen". Door de teleurstellende opbrengstprijzen van vooral de standaardproducten zoals melkpoeders, caseïnaten en kaas staan de melkprijzen voor de melkveehouders onder zware druk. Mee hierdoor betaalde FrieslandCampina haar leden-melkveehouders over het eerste halfjaar 2009 een garantieprijs voor de melk van 26,04 euro per 100 kilo melk, een daling van 32 procent.

De ceo maakt zich naar eigen zeggen grote zorgen over de melkprijs die zijn leden ontvangen. Die daalde van 38,62 euro per 100 kilo melk in de eerste helft van 2008 naar 26,38 euro voor de eerste helft van dit jaar. Ook de hierin reeds inbegrepen prestatietoeslag zakte van 0,45 euro naar 0,34 euro. "Door de economische crisis hinkt de vraag achterop en dat vertaalt zich in lage prijzen voor de melkveehouders".

FrieslandCampina onderschrijft de maatregelen van de Europese Commissie om, in het kader van het marktbeheer, alle mogelijkheden te benutten om de zuivelmarkt te ondersteunen en te stabiliseren. "Individuele nationale maatregelen kunnen op korte termijn mogelijk leiden tot enige verbetering van het melkprijsniveau, op middellange en lange termijn is dit echter geen structurele oplossing", zegt 't Hart hierover.

"Een gelijkwaardige Europese markt, waarbij dezelfde regels in de verschillende EU landen gelden, is van groot belang voor FrieslandCampina. Circa 75 procent van de melk van de leden-melkveehouders wordt binnen de EU afgezet, de overige 25 procent buiten Europa", aldus nog de ceo.

FrieslandCampina verwacht in de tweede helft van 2009 geen belangrijke veranderingen in de economische situatie. De Nederlandse zuivelgigant vermoedt dat vooral de opbrengstprijzen van de basisproducten als gevolg van de achterblijvende vraag onder druk zullen blijven staan.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek