Natuurverenigingen verliezen sponsorgeld door crisis

Bijna alle natuurverenigingen in ons land zien hun ledenaantal toenemen. Zelfs de giften lopen, ondanks de crisis, niet terug. Bedrijven en grote donoren houden echter wel hun vinger op de knip. Volgens koepelorganisatie Bond Beter Leefmilieu is de situatie echter nog niet dramatisch. Niet alle verenigingen werken samen met bedrijven, individuele leden blijven het belangrijkst en de meeste sponsorcontracten liggen jaren op voorhand vast. "De impact van de crisis zal allicht pas binnen een half jaar duidelijk zijn", luidt het.
22 december 2008  – Laatste update 4 april 2020 14:46
Lees meer over:
Uit een onderzoek van het Nederlandse VARA-radioprogramma Vroege vogels blijkt dat het niet goed gaat met de Nederlandse milieu- en natuurorganisaties. Begin 2008 zagen zij een forse toename in het ledenbestand, nu dreigt door toedoen van de crisis de leegloop. Milieudefensie zag de voorbije maanden ruim 6.000 leden vertrekken. De crisis treft ook de Belgische natuurverenigingen: steeds meer bedrijven trekken hun financiële steun terug, schrijft De Morgen. Over hun ledenbestand hebben de groene organisaties echter nog niet te klagen.

Bijna alle natuurorganisaties in ons land zien hun ledenaantal toenemen. Zelfs de giften lopen, ondanks de crisis, niet terug. Volgens Vogelbescherming Vlaanderen heeft een groot deel van hun leden hun lidmaatschap al vernieuwd, en ook Natuurpunt doet het uitstekend. Bedrijven en grote donoren houden echter wel hun vinger op de knip.

"De crisis zorgt ervoor dat onze samenwerking met bedrijven moeilijker loopt. Ze zijn voorzichtiger en maken minder geld vrij om ons te steunen", vertelt WWF-marketingdirecteur Wim Desmedt. "De goodwill is bij veel bedrijven verdwenen. We merken dat de aandacht voor groene marketing en ecologische productie naar het achterplan verhuist". Bij het WWF is sponsoring door bedrijven goed voor 10 procent van de inkomsten.

Volgens koepelorganisatie Bond Beter Leefmilieu is de situatie nog niet dramatisch. Niet alle organisaties werken samen met bedrijven, individuele leden blijven het belangrijkst en de meeste sponsorcontracten liggen jaren op voorhand vast. "De impact van de crisis op natuurorganisaties zal vermoedelijk pas binnen een half jaar duidelijk zijn", voorspelt woordvoerder Joris Ganseman.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek