Natuurverenigingen verliezen sponsorgeld door crisis
Bijna alle natuurorganisaties in ons land zien hun ledenaantal toenemen. Zelfs de giften lopen, ondanks de crisis, niet terug. Volgens Vogelbescherming Vlaanderen heeft een groot deel van hun leden hun lidmaatschap al vernieuwd, en ook Natuurpunt doet het uitstekend. Bedrijven en grote donoren houden echter wel hun vinger op de knip.
"De crisis zorgt ervoor dat onze samenwerking met bedrijven moeilijker loopt. Ze zijn voorzichtiger en maken minder geld vrij om ons te steunen", vertelt WWF-marketingdirecteur Wim Desmedt. "De goodwill is bij veel bedrijven verdwenen. We merken dat de aandacht voor groene marketing en ecologische productie naar het achterplan verhuist". Bij het WWF is sponsoring door bedrijven goed voor 10 procent van de inkomsten.
Volgens koepelorganisatie Bond Beter Leefmilieu is de situatie nog niet dramatisch. Niet alle organisaties werken samen met bedrijven, individuele leden blijven het belangrijkst en de meeste sponsorcontracten liggen jaren op voorhand vast. "De impact van de crisis op natuurorganisaties zal vermoedelijk pas binnen een half jaar duidelijk zijn", voorspelt woordvoerder Joris Ganseman.