"Landbouwkrediet is er ook in slechte dagen"
nieuws"We hebben een schitterend jaar achter de rug", aldus Versele. "Ons aantal klanten steeg van 400.000 naar 430.000, het aantal coöperanten nam toe van 100.000 naar 110.000, het aantal kantoren van 276 naar 280 en het aantal medewerkers op onze loonlijst en bij onze zelfstandige agenten van 1.600 naar 1.695. En tegelijk zorgden we ervoor dat tegenover elke 100 euro aan inkomsten nog maar 66,6 euro kosten stonden. In 2005 was dat nog 69,4. Onze winst steeg daardoor met 49 procent tot 52 miljoen euro".
De laatste jaren heeft de bank zijn marktaandeel in de agrarische sector nog kunnen verhogen. "In Wallonië zitten we op 50 procent, in Vlaanderen op zowat 25 procent. Voor heel België maakt dat 33 procent", zegt Versele. "De land- en tuinbouwsector is de enige waar we samen met KBC marktleider zijn. We hebben daardoor ook een sociale rol te vervullen. We willen samen met alle actoren ijveren voor een rooskleurige toekomst voor onze land- en tuinbouwers. In de andere sectoren halen we een marktaandeel van 1 à 1,5 procent. Daarin willen we groeien, maar we bepalen er de politiek niet".
Het relatief belang van de land- en tuinbouw in de bank zelf neemt evenwel af. In 2002 stond 50 procent van de kredieten nog uit in de agrarische branche. Nu is dat nog 43 procent, en het aandeel vermindert verder. "Dat komt omdat onze andere activiteiten sneller groeien", aldus Versele. De bank richt zich daartoe steeds meer op particulieren en kmo's. De sponsoring van een wielerploeg past compleet in dit plaatje, evenals de sterke focus op woonkredieten. De bank nam in 2004 Europabank over, een specialist in consumentenleningen. En in 2005 werd Keytrade Bank opgekocht, de Belgische marktleider voor beursorders via het internet.
Landbouwers blijven wel een dankbare doelgroep. Ze staan erom bekend dat ze hun kredieten zeer trouw terugbetalen. Verandert dat beeld nu de landbouwexploitaties steeds groter worden? "Vroeger zat ons kredietverlies gemiddeld rond 0,15 procent (van elke 100 euro aan toegestaan krediet werd dus slechts 15 cent niet terugbetaald, red.), het voorbije jaar is dat gezakt tot 0,08 procent. De verbetering is algemeen, al liggen de verliespercentages in land- en tuinbouw traditioneel nog wat lager", aldus Versele.
Volgens Versele heeft dat te maken met een bewuste politiek van de bank. "We weten uit ervaring dat de landbouwsector een cyclisch patroon heeft, met goede en slechte jaren. Een typisch fenomeen hiervan is de varkensteelt, waar periodes van slechte prijzen afwisselen met periodes van hogere prijzen. Daarom bekijken we de exploitaties in hun levenscyclus. Indien het moeilijk wordt, helpen we met overbruggingskredieten en uitstel van betaling. En dat houdt de uiteindelijke kredietuitval mee laag".
De lage kredietproblemen in de land- en tuinbouw lokken echter ook banken, die minder met deze sector vertrouwd zijn. Ze proberen met agressieve tarieven klanten binnen te halen. "Maar als het even misgaat, zijn ze er wel snel bij om de leningen op te zeggen. Die mensen komen nadien dan weer bij ons terecht. Onze klanten weten dat we er niet allen zijn in goede, maar ook in slechte tijden", luidt het.
KBC heeft goede banden met de Boerenbond, het Landbouwkrediet heeft open lijnen met het Algemeen Boerensyndicaat. Hoe belangrijk is die organisatie voor de bank? Versele: "Het is belangrijk dat er landbouwers in onze bestuursorganen zitten. Zo houden we voeling met wat op het terrein gebeurt. Maar we zijn een bank voor alle landbouwers. In Vlaanderen klopt het dat we een sterkere connotatie met het ABS hebben, maar we hebben niets tegen de Boerenbond. We hebben trouwens heel wat klanten uit die organisatie, net zoals KBC er heeft uit het ABS. De scherpe kantjes tussen Boerenbond en ABS zijn de voorbije jaren bovendien wat afgerond".