"Kanzi kan belangrijk basisras worden in Europa"

De Kanzi-appels zijn vanaf deze week opnieuw te koop. Vorig jaar was deze clubappel met een middenprijs van 94 eurocent een lichtpunt op de moeilijke appelmarkt. "In de toekomst kan Kanzi een van de belangrijkste basisrassen van Europa worden", gelooft directeur Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw.
7 oktober 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:51
Lees meer over:

De Kanzi-appels zijn vanaf deze week opnieuw te koop. Vorig jaar was deze clubappel met een middenprijs van 94 eurocent een lichtpunt op de moeilijke appelmarkt. "In de toekomst kan Kanzi een van de belangrijkste basisrassen van Europa worden", gelooft directeur Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw.

Kanzi, een kruising tussen de rassen Braeburn en Gala, werd ontwikkeld door Better3Fruit, een bedrijf waar Veiling Haspengouw aandelen in heeft. De commercialisering van de appel gebeurt door Greenstar Kanzi Europe, een samenwerkingsverband tussen Europese telerverenigingen met de Truiense veiling als Belgische tak. "Om als appel succesvol te zijn, moeten zowel uiterlijk, smaak als kwaliteit het hele seizoen door hetzelfde zijn. Aan die voorwaarde wordt ruimschoots voldaan bij Kanzi", zegt Kuipers.

Momenteel staan in heel Europa meer dan drie miljoen Kanzi-bomen, en daar komen elk jaar nog eens 800.000 stuks bij. In totaal hebben 740 fruitboeren Kanzi aangeplant. Dit jaar zullen ze gezamenlijk 17 miljoen kilo Kanzi-appelen aanbieden, waarvan ons land 4,5 miljoen kilogram voor zijn rekening neemt. "Het gaat dus niet lang meer duren vooraleer Kanzi een belangrijke variëteit vormt binnen het appelassortiment binnen Europa".

Kuipers is er zelfs van overtuigd dat Kanzi de wereld kan veroveren. "De eerste resultaten uit testplots in Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland, Chili en de Verenigde Staten laten het beste verhopen, met als gevolg dat ook in deze regio's de productie zal opgestart worden. Dat laat ons toe om in de toekomst de retailers het hele jaar door te bevoorraden met Kanzi", aldus de veilingdirecteur, die benadrukt dat de uitbreiding van het areaal niet blindelings gebeurt. "We zullen altijd eerst kijken hoe groot de vraag is. Die aanpak past binnen ons concept".

Op het voedingssalon in Brussel, dat plaatsvindt van 3 tot 18 oktober, staat een stand waar bezoekers de Kanzi kunnen proeven en kopen. Er worden 150.000 kortingsbons uitgedeeld die de consumenten in de supermarkten kunnen verzilveren. "De retail en de handelaars hebben we vorig jaar al kunnen overtuigen van de uitzonderlijke kwaliteiten van Kanzi. Daarom richten we ons dit jaar op de consumenten", besluit Kuipers.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek