Heinz verkoopt HAK aan investeringsmaatschappij
nieuwsDe voedingsgroep Heinz kocht HAK in 2001 van het voedingsbedrijf Nederlandse Centrale Suikermaatschappij (CSM), maar stelt nu dat groenten en fruit verwerken niet langer een prioriteit is. Heinz onderhandelt met NPM Capital over de overname van HAK. Heinz hoopt de gesprekken de komende weken af te ronden.
HAK, een bekend Europees merk van groenten en fruit in glas, stond al sinds mei in de etalage. Heinz kondigde overigens in september nog aan dat het ook zijn Europese activiteiten in diepvriesgarnalen en in andere diepvriesvoeding van de hand wil doen. Heinz verliest hier marktaandeel in het voordeel van andere grote voedingsgroepen zoals Nestlé. Het succes van private labels, of huismerken van supermarktketens, speelt Heinz ook parten.
Heinz wil zich in Europa focussen op de verkoop van snacks, kindervoeding en sauzen en ambieert hier een toppositie. Ook snacks en babyvoeding blijven een belangrijke activiteit in Europa. In België heeft Heinz naast ketchup en andere sauzen de merken Kwatta (chocopasta), Roosvicee (vruchtensiroop) en Brinta (ontbijtgranen) onder zijn hoede.
HAK boekt jaarlijks een omzet van ongeveer 54 miljoen euro. De onderneming telt bijna 200 werknemers in Nederland. HAK heeft er een marktaandeel van iets meer dan 60 procent. Hoeveel NPM Capital betaalt voor HAK is niet vrijgegeven. Het Nederlandse CSM verkocht HAK in 2001 voor 425 miljoen euro aan Heinz.