"Flandria uitgegroeid tot meest gekochte keurmerk in België"

"Flandria is vorig jaar uitgegroeid tot het meest gekochte keurmerk in ons land met een marktaandeel van 29 procent". Dat zegt Maarten De Moor, directeur van Lava, de koepelorganisatie van de Flandria-veilingen. Ook dit jaar stellen die zich als grootste uitdaging om steeds meer flexibiliteit aan de dag te leggen zodat ze kunnen inspelen op de zeer snel veranderende marktomgeving. Uit recent onderzoek blijkt overigens dat zowat zes op de tien Belgische consumenten het Flandria-keurmerk kent.
31 januari 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:47
Lees meer over:

"Flandria is vorig jaar uitgegroeid tot het meest gekochte keurmerk in ons land met een marktaandeel van 29 procent". Dat zegt Maarten De Moor, directeur van Lava, de koepelorganisatie van de Flandria-veilingen. Ook dit jaar stellen die zich als grootste uitdaging om steeds meer flexibiliteit aan de dag te leggen in de snel veranderende marktomgeving.

De groenteveilingen hebben een wisselvallig jaar achter de rug. "De stijgingen en dalingen van de omzet hebben louter te maken met het productgamma dat de veilingen aanbieden. Voor sommige groenten was het een goed jaar, voor andere producten was de prijsvorming slecht", zegt De Moor. Zo lieten de prijzen voor een aantal groenten het afweten door het slechte zomerweer.

Maar er was in 2008 meer aan de hand. "Voor een aantal groenten werd de prijs ook negatief beïnvloed door het internationale aanbod", weet de Lava-directeur. "Voor courgettes, aubergines, komkommer en witloof was er vorig jaar een stijgend aanbod, ook op markten waar wij traditioneel naar exporteren. Zo was er een grotere productie van witloof in Zwitserland. Er waren ook meer courgettes en komkommers op de Duitse markt".

Een jaar geleden zat de prijs van kropsla op een historisch dieptepunt en die bleef het hele jaar door ondermaats. Of deze groente zijn beste tijd gehad heeft? De Moor: "Door het groeiende aanbod van alternatieve slasoorten is er sowieso wat minder vraag naar traditionele kropsla. Bovendien was er in het voorjaar veel Italiaanse sla en Spaanse ijsbergsla op de markt. Komt daarbij dat het verbruik van convenienceproducten momenteel stagneert, waardoor die voor extra druk zorgen op de versmarkt".

Uitschieters op het vlak van goede prijsvorming waren asperges, witte kool en groene paprika. Voor Flandria-producten blijven Frankrijk en Duitsland de belangrijkste afzetmarkten, met een aandeel in de totale export van respectievelijk 23 en 28 procent. Rusland is intussen de vierde belangrijkste markt voor versproducten. "In 2007 ging zeven procent van het totale volume groenten richting Rusland en voor fruit is dat aandeel nog hoger".

Niet zo lang geleden besliste de Europese Commissie om de specifieke handelsnormen voor bepaalde groenten en fruit in te trekken. Die beslissing lijkt haaks te staan op de kwaliteitsaanpak van Flandria. "We betreuren dan ook dat de officiële normen afgeschaft worden", stelt De Moor. "Maar ik vertrouw erop dat de consument uiteindelijk kiest voor kwaliteit. Hopelijk leidt de afschaffing niet toe een nefaste prijsvergelijking door de handel tussen hoogstaande en minderwaardige producten".

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek