EMB vraagt aanpassing Europees zuivelpakket
nieuwsOp de conferentie van de European Milk Board (EMB) in Dublin waren de EMB-leden het erover eens dat sommige voorstellen van het zuivelpakket van de Europese Commissie vooruitstrevend zijn, maar de positie van de melkveehouders op de zuivelmarkt alleen versterkt kan worden door onafhankelijke producentenorganisaties. Zij dringen aan op een Europees monitoringsinstituut dat controle uitoefent op de zuivelmarkt.
Romuald Schaber, voorzitter van de EMB, bekritiseerde de voorgestelde beperking van producentenorganisaties op Europees niveau tot 3,5 procent en 33 procent op nationaal niveau. Hij wees erop dat het marktaandeel van enkele zuivelfabrieken reeds de aangegeven concentratie overschrijdt en noemde het voorbeeld van Arla Foods dat 95 procent van de Deense markt in handen heeft en FrieslandCampina dat 8,8 procent van de totale Europese markt bedient.
Coöperaties mogen volgens de EMB niet als producentenorganisaties worden gezien en niet de uitzonderingspositie krijgen die de commissie voor hen op het oog heeft. "Vandaag de dag opereren coöperaties op internationale markten en breiden zij hun activiteiten uit. Leden van de coöperatie hebben vaak geen invloed meer op de bedrijfsstrategie," verklaart Sieta Van Keimpema, vice-voorzitter van de EMB.
“Deze coöperaties zijn geen producentenorganisaties maar verwerkende bedrijven die een groot belang hebben bij goedkope melk als grondstof. Producenten - of ze nu lid zijn van een coöperatie of leveren aan een particulier - moeten de mogelijkheid hebben om lid te worden van een onafhankelijke producentenorganisatie,” vervolgt Van Keimpema.
De melkproducenten uit 14 Europese landen zijn het er over eens dat er een Europees monitoringsinstituut moet komen dat waakt over de productiekosten en de prijzen van de melk en over vraag en aanbod. Dit instituut moet er op toe zien of de producentenprijzen de productiekosten dekken en dit waarborgen door bij een bepaalde melkprijs het volume bij te sturen.
Tot slot werd op de conferentie gewezen op het probleem van het steeds kleinere aandeel van de producentenprijs in de consumentenprijs. "In Ierland was het boerenaandeel in de verkoopprijs voor melk in 1995 43 procent. In 2005 lag het op 36 procent en in 2009 is het aandeel gedaald tot 26 procent”, illustreert Jackie Cahill, lid van de Ierse EMB-vereniging. “Wanneer het probleem op Europees niveau niet aangepakt wordt en de landbouwers niet een fair aandeel van de verkoopprijs krijgen, is het twijfelachtig of familiebedrijven in Europa op lange termijn nog perspectief hebben”, aldus Cahill.