Dure wijn smaakt lekkerder
nieuwsConsumenten genieten meer van wijn naarmate de prijs ervan hoger is, en dit losstaand van de smaak. Dat blijkt uit een studie van Californische onderzoekers. Blijkt dat gecreëerde verwachtingen inzake kwaliteit het deel van onze hersenen activeren dat gerelateerd is aan genot.
Een groep mannen en vrouwen kreeg vijf cabernet sauvignon wijnen te proeven in vijf verschillende prijsklassen. Maar in werkelijkheid proefden ze slechts drie wijnen, want twee van de drie wijnen werd twee keer voorgeschoteld. De eerste wijn kostte zogezegd tien dollar en de laatste negentig dollar, terwijl het in werkelijkheid om exact dezelfde wijnen ging.
De proevers beleefden aanzienlijk meer genot wanneer ze dronken van de duurdere wijn. "We weten al lang dat de perceptie van de consumenten beïnvloed wordt door marketing, maar nu weten we dat de hersenen zelf gemoduleerd worden door de prijs", aldus Baba Shiv, één van de auteurs van het onderzoek dat gepubliceerd werd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
Volgens Shiv kunnen marketeers beter twee keer nadenken vooraleer ze de prijs van hun producten verlagen. De studie bevestigt immers ook dat de hersenen prettige ervaringen uit het verleden gebruiken om toekomstige keuzes te bepalen. Die vaststelling nuanceert de impact van marketingacties die focussen op de blootstelling aan advertenties, het merkenbeleid, oorsprongsbenamingen, enzovoort.