nieuws
Distributie knelpunt in commercialisatie streekproducten
nieuwsSteeds meer land- en tuinbouwers voelen zich geroepen om een deel van hun eigen producten zelf te commercialiseren. Het aantal kaas- en zuivelbereiders blijft toenemen. Gelijktijdig groeit het aanbod aan streekproducten. In Hasselt had gisteren een symposium plaats over de impact van deze streekproducten voor het plaatselijk toerisme. De studiedag werd georganiseerd door de Stichting Promotie Regionale Producten Limburg; een grensoverschrijdend project dat promotie voert voor regionale producten in Belgisch en Nederlands Limburg.
8 mei 2001
Steeds meer land- en tuinbouwers voelen zich geroepen om een deel van hun eigen producten zelf te commercialiseren. Het aantal kaas- en zuivelbereiders blijft toenemen. Gelijktijdig groeit het aanbod aan streekproducten. In Hasselt had gisteren een symposium plaats over de impact van deze streekproducten voor het plaatselijk toerisme. De studiedag werd georganiseerd door de Stichting Promotie Regionale Producten Limburg; een grensoverschrijdend project dat promotie voert voor regionale producten in Belgisch en Nederlands Limburg.
Het heikel punt van veel streekproducten is er dat er veel schort aan de distributie. Er is ongetwijfeld een toekomst weggelegd voor de streekproducten –er is dus een toekomst voor het verleden– maar veel bedrijven uit de horecasector en de distributie blijven op hun honger zitten omdat het aanbod aan streekproducten te versnipperd is. Iedereen doet zijn ding in de beslotenheid van zijn eigen bedrijf.
De besluiten van het symposium zullen kritisch onderzocht worden teneinde na te gaan hoe op een positieve manier promotie kan gevoerd worden voor streekproducten.
Meer informatie: vzw Vlaamse Streekproducten, mevr. Rita Van de Voorde, tel 02/510 62 21.