nieuws

Diervriendelijke boer heeft recht op meer steun

nieuws
Overheid, consumenten en distributie dragen een belangrijke verantwoordelijkheid als het er op aankomt het dierenwelzijn in de veehouderij te verbeteren. Maar ook de landbouwsector moet nog belangrijke inspanningen leveren om het de dieren in de stal naar hun zin te maken. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een enquête die VILT uitvoerde bij 505 Vlaamse scholieren.
13 februari 2004  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:28
Overheid, consumenten en distributie dragen een belangrijke verantwoordelijkheid als het er op aankomt het dierenwelzijn in de veehouderij te verbeteren. Maar ook de landbouwsector moet nog belangrijke inspanningen leveren om het de dieren in de stal naar hun zin te maken. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een enquête die VILT uitvoerde bij 505 Vlaamse scholieren.

Jongeren vinden dierenwelzijn belangrijker dan de filevorming op onze wegen en bijna even belangrijk als de migrantenproblematiek. Slechts één tiende van de ondervraagden meent dat de maatschappelijke zorg om het dierenwelzijn straks gewoon weer overwaait. Opmerkelijk is trouwens dat een derde van de jongeren evenveel waarde hecht aan dieren als aan mensen.

De helft van de 18-jarigen is ervan overtuigd dat de boer dag en nacht in de weer is voor zijn dieren, ook al beweert 45 procent van de jongeren dat de beelden van Gaia op de veemarkten van Ciney en Anderlecht hun kijk op de veehouderij hebben veranderd. Een aantal praktijken zoals het castreren van biggen zonder verdoving of lange veetransporten kunnen volgens een grote meerderheid niet door de beugel. Op een score van tien krijgt de landbouw voor het dierenwelzijn een 5,5. Meer kwaliteitsbewustzijn en actie zijn nodig, aldus heel wat jongeren.

Anderzijds is slechts 13 procent van oordeel dat de kosten voor investeringen inzake dierenwelzijn alleen moeten gedragen worden door de landbouwsector. De overheid moet reguleren en diervriendelijke boeren subsidiëren en de supermarkten moeten diervriendelijke producten duidelijk etiketteren. 4 jongeren op 10 zeggen bereid te zijn een hogere prijs te betalen voor diervriendelijke producten.

Maandag leest u meer over de enquête in geVILT.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek