Consumptie rundvlees kent sterke heropleving
nieuwsNa een minder goed vleesjaar in 2001 herstelde het globale thuisverbruik van vers vlees zich in de eerste semester van 2002. Ten opzichte van het eerste half jaar van 2001 steeg het aangekochte volume vlees voor thuisverbruik met 7,5 procent. In bestedingen werd een stijging van 9,5 procent genoteerd.
Binnen de vleeskorf heeft het gemengd vlees het pure varkensvlees verdrongen als voornaamste segment. Het marktaandeel van gemengd vlees bleef in de periode juli 2001 - juni 2002 stabiel op 32 procent, terwijl het marktaandeel van puur varkensvlees verder daalde tot 31 procent. Vermits de vleesmengelingen zoals gemengd gehakt, wordt, pitta/gyros, brochetten en cordon bleu vooral bestaan uit varkensvlees, is er binnen dit segment een duidelijke verschuiving waar te nemen van de pure naar de meer verwerkte producten.
Des te opmerkelijker is het dat het marktaandeel van het rundvlees tegen deze trend in lichtjes is toegenomen. Met een marktaandeel van 26 procent bereikt het rundvlees zijn beste score sinds 1995. De totale vers vleesaankopen daalden van 38,3 kg in 2000 tot 33,9 kg in 2001. Maar tijdens de eerste semester van dit jaar groeide het aankoopvolume opnieuw zodat het thuisverbruik in de periode juli 2001 - juni 2002 uitkomt op 35,2 kg per capita.
De gemiddelde vleesprijs is de voorbije maanden nagenoeg stabiel gebleven in vergelijking met 2001 en kwam uit op 7,5 euro/kg. Dit is wel 7 procent hoger dan in 1999 en 2000. Paardenvlees was het duurst met een gemiddelde prijs per kg van 11,7 euro, gevolgd door schapen- en lamsvlees met 11 euro, kalfsvlees met 10,4 euro, rundvlees met 8,8 euro, vleesmengelingen met 6,8 euro en tot slot varkensvlees met 6,2 euro.
In tegenstelling tot de algemene trend in de voedingsdistributie houdt de beenhouwer goed stand tegenover de grootdistributie. Het marktaandeel van de beenhouwer wijzigt nauwelijks de laatste jaren. De beenhouwer blijft met 35 procent marktaandeel het tweede belangrijkste aankoopkanaal voor gezinnen, na de grootwarenhuizen die een marktaandeel van 42 procent scoren.
Lees ook: geVILT: "Is uw vertrouwen in rundvlees wankel?"