nieuws

Belgische lasagnes Mamma Lucia in Italiaanse handen

nieuws
Het Nijvelse voedingsbedrijf Mamma Lucia, gespecialiseerd in mediterraanse bereide maaltijden, wordt overgenomen door zijn Italiaanse sectorgenoot Rana. Een overnameprijs wordt niet bekendgemaakt, aldus De Tijd. Mamma Lucia behoort al enkele jaren tot de snelst groeiende bedrijven in Wallonië. De groep, in handen van de familie Loicq, haalt met ongeveer 150 werknemers een omzet van 35 miljoen euro.
24 april 2007  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:37
Het Nijvelse voedingsbedrijf Mamma Lucia, gespecialiseerd in mediterraanse bereide maaltijden, wordt overgenomen door zijn Italiaanse sectorgenoot Rana. Een overnameprijs wordt niet bekendgemaakt, aldus De Tijd. Mamma Lucia behoort al enkele jaren tot de snelst groeiende bedrijven in Wallonië. De groep, in handen van de familie Loicq, haalt met ongeveer 150 werknemers een omzet van 35 miljoen euro.

"De verkoop is enkel en alleen bedoeld om Mamma Lucia internationaal meer groeikansen te geven", benadrukt Romuald Loicq, de gedelegeerd bestuurder van het Nijvelse bedrijf. "Op zich verandert er voor de rest weinig. Zelf blijf ik na de overname op post, net als de rest van de directie. Aangezien Rana ook een familieonderneming is, zal er bovendien nagenoeg niets aan de bedrijfscultuur veranderen. Dat vonden we erg belangrijk".

Mamma Lucia werd eind 1990 opgericht door Roger Loicq, de vader van Romuald Loicq. De lasagnes, waarvan er nu bijna een miljoen kilo per maand worden gemaakt, profiteerden van het toenemende succes van de bereide maaltijden. Dat leverde meteen indrukwekkende groeicijfers op. De voorbije tien jaar verviervoudigde de omzet bijna, tot 35 miljoen euro in 2006. In 2005 was er een bedrijfswinst van 0,6 miljoen euro.

In België is de belangrijkste klant van Mamma Lucia de Halse winkelketen Colruyt. "We verkopen er onze lasagnes onder de huismerken Resto en Benito", zegt Loicq. "We leveren we ook aan de supermarkten Spar en Intermarché". Alles samen tekent de Belgische verkoop voor bijna 20 procent van de totale omzet. Niet veel, maar dat is te wijten aan de dominantie van Ter Beke, ook specialist in mediterraanse bereide gerechten.

Net die concurrentie heeft ervoor gezorgd dat Mamma Lucia al van bij het begin voor groei vooral over de landsgrenzen keek, naar onder meer naar Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Daar verkoopt het bedrijf zijn producten zowel onder de eigen merknaam als onder private labels. "We staan erg sterk in Noord-Europa", zegt Loicq. "Precies die positie vormt een mooie aanvulling op de bestaande activiteiten van Rana. Zij zijn het nummer één in koelverse bereide pasta's in Italië en zijn ook goed vertegenwoordigd in andere zuiderse landen. Dat biedt langs beide kanten groeikansen".

Door de overname stijgt het percentage export in de groepsomzet van Rana van 32,7 procent tot 45 procent. De omzet van het Italiaanse bedrijf zal toenemen tot 275 miljoen euro.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek