Belgen kopen steeds meer kamerplanten en buitenplanten

De Belgen besteedden vorig jaar in totaal 441 miljoen euro aan bloemen en planten. Daarmee ging het totale bedrag dat aan sierteeltaankopen werd gespendeerd, opnieuw lichtjes omhoog met 0,5 pct. Vooral de categorie van bomen en tuinplanten deed het zeer goed. De verkoop van snijbloemen en bloemstukken ging dan weer relatief sterk achteruit.
16 maart 2010  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:54
Lees meer over:

De Belgen besteedden vorig jaar in totaal 441 miljoen euro aan bloemen en planten. Na een stijging van 4 pct in 2008 ging het totale bedrag dat aan sierteeltaankopen werd gespendeerd, opnieuw lichtjes omhoog met 0,5 pct. Vooral de categorie van bomen en tuinplanten deed het zeer goed. De verkoop van snijbloemen en bloemstukken ging dan weer relatief sterk achteruit. Dat blijkt uit GfK-cijfers van VLAM.

Volgens VLAM is de lichte stijging in de besteding voor sierteeltproducten in 2009 uitsluitend te verklaren door het groeiend succes van kamerplanten en buitenplanten. Het marktaandeel van bomen en tuinplanten steeg afgelopen jaar met bijna 2 pct tot 19 pct. Ook het aandeel van balkon- en perkplanten en kamerplanten gaat in stijgende lijn. Snijbloemen hebben nog steeds het grootste marktaandeel, maar ze verloren vorig jaar opnieuw terrein. Het marktaandeel is op twee jaar tijd teruggelopen van 34 pct naar 30,5 pct.

De besteding per Belg zakte van 47,2 euro naar 46,8 euro per jaar. De gemiddelde prijs voor sierteeltproducten daalde het afgelopen jaar met 5 pct. Vooral kamerplanten, bloemstukken en balkon- en perkplanten werden goedkoper. Snijbloemen bleven status quo en bomen en tuinplanten stegen in prijs. In 2008 werd er nog een gemiddelde prijsstijging van 8 pct opgetekend tegenover 2007.

Het percentage Belgen ouder zijn dan 11 dat minstens één keer per jaar bloemen of planten koopt, is min of meer stabiel en bedroeg 61,2 pct in 2009. Op langere termijn is er wel sprake van een dalende tendens: een paar jaar geleden kocht 67 pct van de Belgen minstens één keer per jaar sierteeltproducten. De gemiddelde aankoopfrequentie voor bloemen en planten bedroeg 5,8 keer per jaar in 2009.

De gespecialiseerde bloemenwinkel blijft met een marktaandeel van 45 pct het belangrijkste aankoopkanaal, maar moet toch terrein prijsgeven aan de tuincentra (15,2%) en de openbare markt (11,5%). De aankopen in de supermarkt liepen achteruit (11,7%). En ook voor de aankopen bij de producent is er niet echt een stijging waar te nemen. Net als bij doe-het-zelfzaken schommelt het marktaandeel rond 1,5 à 2 pct.

In 2009 werd 55 pct van de totale Belgische sierteeltomzet gerealiseerd in Vlaanderen. Wel ligt de consumptie per persoon er lager dan in Wallonië: de Vlamingen betalen gemiddeld zo’n 44,4 euro per jaar en de Walen 51,8 euro. De 50-plussers zijn een erg belangrijk groep voor de sierteeltproducten. Zij zijn de grootste afnemers van buitenplanten, kamerplanten en snijbloemen. Zij besteden gemiddeld 70 euro per persoon aan bloemen en planten. Jongeren scoren dan weer ondermaats.

De Belg doet zijn aankopen van sierteeltproducten vaak naar aanleiding van een speciale gelegenheid. “Zichzelf verwennen met bloemen en planten is geen ingebakken gewoonte, maar toch zien we dat de bestedingen voor eigen gebruik zijn gestegen van 29 pct in 2008 tot 31 pct afgelopen jaar”, klinkt het bij VLAM. Opvallend is ook dat de crisis de Belg zuiniger heeft gemaakt wat betreft het schenken van groen buiten het gezin. Het aantal Belgen dat beroep doet op een tuinaannemer is eveneens door de crisis teruggelopen.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek