Belgen blijven aardappel trouw

nieuws
Pasta heeft de aardappel nog altijd niet van zijn voetstuk gestoten: de Belg eet gemiddeld zes keer per week aardappelen. Hij is daarmee voedingsproduct nummer één. Negen op de tien Belgen roemen hem omdat hij gemakkelijk te combineren is met andere voedingsproducten, gemakkelijk en snel klaar is en bovendien gewoon gezond is. Verder is hij goedkoop. Dat hij niet altijd veel smaak heeft, neemt de consument er maar bij, schrijft De Standaard.
26 maart 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:33
Pasta heeft de aardappel nog altijd niet van zijn voetstuk gestoten: de Belg eet gemiddeld zes keer per week aardappelen. Hij is daarmee voedingsproduct nummer één. Negen op de tien Belgen roemen hem omdat hij gemakkelijk te combineren is met andere voedingsproducten, gemakkelijk en snel klaar is en bovendien gewoon gezond is. Verder is hij goedkoop. Dat hij niet altijd veel smaak heeft, neemt de consument er maar bij, schrijft De Standaard.

Dat blijkt uit een studie van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (Oivo). Eind vorig jaar voerde het een studie uit naar de populariteit van verschillende voedingswaren. Even makkelijk en snel te bereiden als aardappelen zijn diepgevroren frieten en kroketten en het voordeel is dat ze ook lekker zijn, aldus de consument. Maar hij vindt ze wel duurder en vooral ongezond. De Belg eet ze dan ook maar iets vaker dan één keer per week.

Wel gezond én lekker vinden de mensen gekookte en gerookte ham, maar ze zijn minder te spreken over de prijs. Toch eten de helft van de Belgen het gemiddeld twee keer per week. Jongeren lusten iets minder graag ham. Minder gezond vinden Belgen paté en salami, maar ze appreciëren wel erg de smaak. Vier op de tien Belgen eten het twee keer per week. De prijs van paté vinden de meesten wel te hoog.

Opmerkelijk is dat toch nog de helft van de consumenten denkt dat gehakt eten gezond is. Zes op de tien Belgen eten het wekelijks. De Belg is ook nog altijd een liefhebber van varkensvlees, omwille van de prijs, de smaak en de voedingswaarde. Vier op de tien consumenten eten het elke week. Vooral de Walen zijn grote varkenseters.

De enquête werd afgenomen vóór de vogelgriep uitbrak. Misschien denken mensen er nu anders over, maar op het einde van vorig jaar had de consument vooral veel vertrouwen in kip. Drie op de vier consumenten vinden kip gezond, zonder gevaar en goedkoop. Nog meer mensen houden van de smaak en prijzen het gebruiksgemak. Nog een topper zijn eieren. Twee op de drie consumenten eten tweemaal per week eieren. Vooral jongeren en alleenwonenden grijpen makkelijk naar eieren.

Opmerkelijk is dat de Belg meer informatie op de etiketten van zijn etenswaren vraagt. De ondervraagden willen vooral bijkomende informatie over de versheid van het product en de productiedatum. Bij varkensvlees en gevogelte willen ze ook meer gegevens over de herkomst en een vermelding van de voedingswaarde. Hoewel de meeste aankopen van voeding in de supermarkten gebeuren, koopt toch 15 procent van de consumenten zijn aardappelen rechtstreeks bij de boer.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek