'All Day Long' doet groente- en fruitverbruik stijgen
nieuwsBij de start van de nieuwe ‘All Day Long’ campagne, kon VLAM aankondigen dat de consumptie van groenten en fruit bij de doelgroep van de campagne met respectievelijk 56 en 21 procent gestegen is. Ex-atletiekkampioene Kim Gevaert blijft het gezicht van ‘All Day Long’. “Orgelpunt van de campagne wordt de Week van Groenten en Fruit die loopt van 19 tot 25 maart”, zegt Liliane Driesen van VLAM.
Volgens de aanbevelingen van de actieve voedingsdriekhoek van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) moeten we dagelijks 300 gram groenten en twee tot drie stukken fruit eten. Uit de laatste voedselconsumptiepeiling die dateert van 2004 blijkt dat de gemiddelde Belg 138 gram groenten en 118 gram fruit verorberd. Dat is minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid.
Volgens GfK-cijfers, waarbij de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen op de voet worden gevolgd, steeg de afgelopen tien jaar het aankoopvolume groenten voor thuisverbruik met slechts 1,5 procent en dat van fruit daalde met 6,5 procent. Bij jonge mensen (-35 jaar) steeg het groente- en fruitverbruik wel. “Tijdsgebrek, onvoldoende keukenvaardigheden en het niet hebben van groenten en fruit in huis zijn de belangrijkste redenen om groenten en fruit links te laten liggen”, aldus Driesen.
Sinds 2008 is VLAM daarom gestart met een campagne om de groente- en fruitconsumptie op te krikken. De boodschap van de ‘All Day Long’-campagne ligt in de naam vervat: ieder moment van de dag is goed om groenten en fruit te eten. Dat de campagne goed opgepikt wordt door de doelgroep – singles, koppels onder de 35 jaar en gezinnen met jonge kinderen – blijkt uit de cijfers. “Het fruit- en groenteverbruik van deze doelgroep steeg tussen 2006 en 2011 met 56 en 21 procent”, weet Sofie Lambrecht, productmanager groenten en fruit.
Omwille van dit succes wordt de ‘All Day Long’-campagne met drie jaar verlengd. De doelgroep wordt verruimd naar singles en koppels tot 44 jaar. Kim Gevaert blijft het gezicht van de campagne. Zij houdt onder meer op de website van ‘All Day Long’ een dagboek bij over de manier waarop groenten en fruit een rol spelen bij de familie Mambo-Gevaert.
Van 19 tot 25 maart trekt zij ook met het campagneteam van ‘All Day Long’ Vlaanderen rond om in het kader van de Week van Groenten en Fruit de Vlamingen aan te zetten om meer groenten en fruit te eten. Zo staat er een bezoek aan de VRT, RTBF en de redacties van kranten en magazines op de agenda. Gevaert zal ook het startschot geven voor de ‘All Day Long’-bedrijvenwedstrijd. “Daarin gaan we op zoek naar bedrijven die gezonde voeding en beweging bij werknemers promoten op de werkvloer”, legt Lambrecht uit.
Die focus op bedrijven is volgens VLAM niet vreemd. “Een flink deel van de verbruiksmomenten situeren zich op het werk of op school. Goede eetgewoonten moeten zich bij voorkeur dus ook op die plek manifesteren”, zegt Sofie Lambrecht. Maar ook acties op de winkelvloer maken deel uit van de ‘All Day Long’-campagne. Zowel in de groente- en fruitrayons als in de publicaties van de supermarktketens zal het logo van ‘All Day Long’ te vinden zijn.