nieuws

72.000 biertjes over de toog tijdens Belgian Beer Weekend op de Grote Markt van Brussel

nieuws

Zowat 62.000 mensen zijn afgelopen weekend naar de Brusselse Grote Markt afgezakt voor het Belgian Beer Weekend. Gemiddeld dronk de bezoeker 1,2 consumpties. De beroepsfederatie Belgische Brouwers is tevreden met die balans. “Het doel is niet om zo veel mogelijk bieren te verkopen”, klinkt het. “We roepen op tot gematigd alcoholgebruik in proefglazen. We zijn hier om het publiek het product te laten proeven en de Belgische biercultuur te laten ontdekken."

9 september 2024 VILT-redactie
Lees meer over:
bier (2)

Van de 417 brouwerijen die België telt, stonden er afgelopen weekend een vijftigtal op de Brusselse Grote Markt. Ze boden er op de 24ste editie van het Belgian Beer Weekend meer dan 500 verschillende bieren aan, waarvan bijna 10 procent alcoholvrij of met een laag alcoholgehalte. "We hebben begrepen dat het publieke debat geëvolueerd is", zegt de Krishan Maudgal, directeur van Belgische Brouwers, aan Belga. De federatie Belgische Bierbrouwers heeft één van haar laatste campagnes dan ook gericht op verantwoorde consumptie. En in de volgende weken zullen ook bijkomende maatregelen komen om bierreclame te omkaderen.

Ook op het evenement werd een verantwoorde consumptie gestimuleerd. Een succesvolle aanpak volgens Maudgal, die het bewijs daarvan ziet in het aantal consumpties tijdens het voorbije weekend. “Dat waren er 72.000 op een bezoekersaantal van 62.000. Het doel is niet om zo veel mogelijk bieren te verkopen”, aldus Maudgal. “We roepen op tot gematigd alcoholgebruik in proefglazen. We zijn hier om het publiek het product te laten proeven en de Belgische biercultuur te laten ontdekken."

Op enkele honderden meters van de Brusselse Grote Markt, in de wijk Sint-Katelijne, organiseerde het Brussels Beer Project zijn festival Wanderlust. Een vijftiental artisanale Belgische en buitenlandse brouwerijen lokte daar zowat 4.000 bezoekers. Volgens Sébastien Morvan, mede-oprichter van Brussels Beer Project, gaat het om een recordeditie.

Economisch uitdagende tijden

Dat het bierevenement 62.000 bezoekers lokt met interesse voor de Belgische bieren, stemt de Belgische Brouwers tevreden in economische uitdagende tijden. “De productiekosten worden alsmaar hoger”, haalde de federatie voor het weekend aan. “De competitiviteit op de markt staat zwaar onder druk. Het wordt voor Belgische brouwerijen steeds moeilijker om concurrentieel te blijven tegenover het groeiende lokale aanbod in exportlanden. In een context van een wereldwijde koopkrachtcrisis, kiezen consumenten eerder voor een goedkoper lokaal alternatief dan voor een Belgisch geïmporteerd bier.” De brouwers pleiten ervoor dat de volgende regeringen werk maken van “een doordacht, effectief beleid dat de competitiviteit van onze sector versterkt en ondernemerschap aanmoedigt”.

Bierconsumptie en -export daalt
Uitgelicht
Voor de Belgische biersector was 2023 allerminst een jaar voor de geschiedenisboeken. Zowel de binnenlandse bierconsumptie als de export daalden vorig jaar sterk, zo meldt sec...
13 juni 2024 Lees meer

Bron: Belga / eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek