Bierconsumptie en -export daalt
nieuwsVoor de Belgische biersector was 2023 allerminst een jaar voor de geschiedenisboeken. Zowel de binnenlandse bierconsumptie als de export daalden vorig jaar sterk, zo meldt sectorkoepel Belgische Brouwers woensdag bij de publicatie van het jaarverslag. Voor de export is sprake van een historische daling. De brouwers verwijzen naar de inflatie, koopkrachtcrisis en een personeelstekort.
Na rampjaar 2020 met de grote impact van de coronacrisis was er in 2021 en 2022 een herstel van de bierconsumptie tot bijna het niveau van precovidjaar 2019. Maar in 2023 is het opnieuw naar af. Zo daalde de consumptie met 5,8 procent tot 6,5 miljoen hectoliter bier. Voor de brouwers is dat an sich niet zo uitzonderlijk, omdat er al meer dan 20 jaar een globale daling is.
Maar terwijl ze tot voor enkele jaren de dalende binnenlandse vraag konden compenseren met een boomende export, is dat niet langer het geval. De export daalde in 2023 voor het vierde jaar op rij en bovendien is er sprake van de grootste daling ooit: -7,5 procent tot 15 miljoen hectoliter. In 2019 ging het nog om 18,4 miljoen hectoliter en in 2022 was er reeds een daling met 6,5 procent. Net als in 2022 daalde vorig jaar vooral de export buiten Europa (-22,2 procent tot 2,2 miljoen hectoliter). De export naar EU-landen nam heel wat minder af (-4,4 procent tot 12,8 miljoen hectoliter).
Volgens de Belgische Brouwers is de daling te wijten aan de competitiviteit die zwaar onder druk staat, bijvoorbeeld door stijgende loon- en energiekosten. Hierdoor is het volgens hen moeilijk om concurrentieel te blijven ten opzichte van een groeiend lokaal aanbod in de exportlanden. Het veranderend consumptiepatroon - dat al jarenlang voor een dalende bierconsumptie zorgt in eigen land en waarbij de consument kiest voor een degustatiebier - speelt volgens de brouwers ook bij de export op.
Glas halfvol
2023 was "één van de meest uitdagende jaren" voor de sector, klinkt het in het jaarverslag. "De uitdagingen voor onze sector zijn niet min: stijgende energie-, productie- en loonkosten, personeelstekort en een lasagne aan belastingen die ons concurrentievermogen onder druk zet", zegt Krishan Maudgal, directeur van Belgische Brouwers. De brouwers blijven evenwel veerkrachtig, klinkt het. "Het glas is en blijft steeds halfvol." De sector blijft vragende partij voor een "doordacht overheidsbeleid" om de sector en Belgische biercultuur te ondersteunen.
In 2023 daalde zowel het binnenlands verbruik in de horeca (-5,7 procent) als in de retail (-5,9 procent). 70 procent van de productie is voor de export bestemd. Vorig jaar openden 23 nieuwe brouwerijen de deuren, tegenover 36 sluitingen. Eind 2023 waren er zo 417 brouwerijen in heel België (-13), goed voor 6.927 directe banen en 1.600 merken. De brouwers investeerden in 2023 samen 251 miljoen euro.
Lees het volledige rapport hier.

Bron: Belga