header.home link

Kan Zuid-Korea zorgen voor betere vierkantsverwaarding varken?

17 juni 2022

Voor de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in België was Zuid-Korea één van onze belangrijkste exportbestemmingen van varkensvlees buiten Europa. Nu het land opnieuw Belgisch varkensvlees toelaat, willen Belgian Meat Office (BMO) van VLAM en de Belgische vleesproducenten de export snel op peil krijgen. “Voor de vierkantsverwaarding van onze varkens is dit een zeer belangrijke markt”, zegt Joris Coenen, manager van BMO die net terug is van een succesvolle beurs in Seoul.

VLAM BMO stand Seoul Zuid-Korea 2022

Afzetmarkt terugwinnen

SeoulFood2022 was de eerste fysieke beurs - na een virtuele contactdag in september 2021 - in Zuid-Korea waaraan een Belgische delegatie deelnam sinds in 2018 de export van Belgisch varkensvlees naar derde landen voor een groot deel wegviel na de uitbraak van Afrikaanse varkenspest bij everzwijnen in Wallonië. Vijf Belgische vleesexporteurs waren aanwezig op de groepsstand die VLAM en BMO hadden in Seoul: Bens, Belgian Pork Group, Danis Porkmasters, Delavi en G. Van Landschoot.

Joris Coenen wijst erop dat de Koreaanse importeurs vlees van elders hebben ontdekt tijdens de afwezigheid van de Belgen. “Het is zaak om hen terug te winnen. Want 20 jaar lang was het land één van onze belangrijkste exportbestemmingen buiten de EU. We hopen snel terug te kunnen groeien naar de 12.000 ton die we voor de Afrikaanse varkenspest naar het land exporteerden”, stelt hij.

BMO blikt terug op drukke beursdagen in Seoul. “Daarnaast was er ook een druk nevenprogramma waarbij de exporteurs landinwaarts trokken om Koreaanse bedrijven te bezoeken”, vertelt Coenen. Het belangrijkste was evenwel de klanten opnieuw fysiek te ontmoeten. Ook een gesmaakt netwerkevent met Belgisch vlees trok een grote groep Koreaanse importeurs aan. “Dat contact is nodig om te leren en te begrijpen wat ze doen, hoe de bedrijven gestructureerd zijn, welke versnijdingen ze zoeken, enz. Klantgerichtheid is immers de grote sterkte van de Belgische importeurs.”

Goede reputatie

BMO stelde vast dat ondanks de jarenlange afwezigheid van de Belgen in het land de opkomst van de Koreaanse vleesimporteurs groot was. “Er kwam veel respons op onze uitnodigingscampagne. Dat bewijst dat de relaties die door de jaren heen opgebouwd werden, sterk zijn. Onze producten hebben steeds van een goede reputatie genoten en onze klantgerichtheid wordt gewaardeerd”, klinkt het. Eén van de deelnemende exporteurs verwoordde het als volgt: “Hoewel onze culturen erg verschillend zijn, begrijpen we elkaar goed. Misschien is dat omdat we beide kleine landen zijn tussen grote buurlanden en trots zijn op onze eigenheid.”

Naast nieuwe contacten met vertrouwde handelspartners, vonden er ook heel wat nieuwe ontmoetingen plaats. “Tijdens onze noodgedwongen afwezigheid is het importeursveld veranderd”, is te horen bij BMO. “Bovendien heeft de coronapandemie ervoor gezorgd dat de hele Koreaanse aanvoerketen wijzigingen heeft ondergaan. Veel groothandelaren die vroeger uitsluitend of foodservice en horeca focusten, doen dat nu ook op retail en e-commerce.” Ondertussen baart de verzwakking van de vraag door de dreigende recessie en de oplopende inflatie de importeurs wel de nodige zorgen.

Poten, koppen en buiken

Een typisch exportproduct richting Noord-Korea zijn buiken, vooral zwaardere buiken. Dat is een product dat op de eigen Europese markt veel moeilijker afzet vindt. “We detecteren nu ook de vraag naar andere producten zoals schouders, koppen en voorpoten.” De specifieke vraag uit Zuid-Korea is volgens Coenen belangrijk om het varken in zijn geheel te kunnen verkopen, de zogenaamde vierkantsverwaarding.

“Op onze Europese markt is er vooral vraag naar de meer edele stukken, zoals hammen, koteletten of filets. Poten, koppen of vette buiken geraken we hier onvoldoende kwijt, en hebben dus een lagere prijs. In landen buiten de Europese Unie, zeker in de Aziatische landen, zijn ze wel verzot op deze deelstukken. Door ze naar daar te exporteren, kunnen we er een betere prijs voor krijgen, wat ook goed is voor de Belgische varkenshouder”, besluit Coenen.

BMO Seoul Topchef-JGLee-serveertBelgisch_vlees_BMO

Bron: Eigen berichtgeving

Beeld: Belgian Meat Office

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek