Zoektocht naar nieuwe markten brengt VLAM in Hong Kong
nieuwsDoor het Russische importverbod op westerse landbouwproducten toonde de Belgische groente- en fruitsector veel interesse voor de achtste editie van Asia Fruit Logistica. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) was voor de vierde keer aanwezig in Hong Kong. Zowel voor China als voor Hong Kong zijn peren ons belangrijkste exportproduct. De lange houdbaarheid van de conference-peer zorgt er ook voor dat dit een ideaal product is voor export naar verre landen. Uit de reacties op de beurs leidt VLAM af dat er nog kansen zijn voor andere producten zoals knolselder, witloof, prei en tomatenspecialiteiten.
Het Aziatische broertje van Fruit Logistica kon ook dit jaar op veel bijval rekenen: 478 exposanten uit 38 verschillende landen verzamelden in de AsiaWorld-Expo in Hong Kong om hun producten in de kijker te zetten. De beurs trok een kwart meer bezoekers dan vorig jaar. De meer dan 8.100 geïnteresseerden kwamen uit 64 verschillende landen. Vooral de grote paviljoenen van China, Latijns-Amerikaanse landen (Chili, Mexico, Ecuador, Peru, Argentinië), Egypte, Australië en Europese landen (Nederland, Frankrijk en Italië) tonen het belang aan dat deze landen hechten aan de Aziatische markt. Vanuit de Belgische sector was er ook opvallend meer interesse voor deze beurs na het sluiten van de Russische grenzen.
De VLAM-stand was ingekleed in het gekende concept ‘Premium Quality - Perfect Taste’. De focus van de stand lag op de verzorgde productpresentatie met conference-peren, jonagold-appels, prei, witloof, knolselder en vruchtgroenten. Op de stand zorgde een Belgische chef voor culinaire hoogstandjes. Het internationale publiek werd verwend met een preisoepje, witloofslaatje, knolselderpuree en gestoofde appelstukjes. Ze knoopten commerciële gesprekken aan met de afgevaardigden van DSF, Fruithandel Wouters, Veiling Hoogstraten, Veiling Haspengouw en REO veiling. Fruitveiling BFV was op de beurs aanwezig met een eigen stand.
Uit de reacties op de beurs leidt VLAM af dat er voor andere producten dan conference-peren ook exportkansen zijn in Azië. In de eerste plaats wordt gedacht aan knolselder, witloof, prei en tomatenspecialiteiten. “De grenzen naar Hong Kong zijn open, maar rechtstreekse import in China blijft een uitdaging”, aldus VLAM. Het marketingbureau hoopt dat de nood aan nieuwe afzetmarkten dit proces in een stroomversnelling kan brengen.
Beeld: VLAM