Zelfstandigen aan kust klussen bij in suikerfabriek
nieuws"De suikerbietcampagne begon dit jaar op 20 september en duurt negentig dagen. Die periode is zeer arbeidsintensief: de fabriek draait de klok rond en er wordt driehonderd ton suikerbieten per uur verwerkt", vertelt agro-manager Martin Neyrinck. "Behalve de 75 vaste personeelsleden worden tijdens de campagne 36 seizoensarbeiders aangeworven. Meer dan de helft heeft een seizoensgebonden zaak aan de kust. We stellen in die periode ook heel wat mensen tewerk die tijdens de zomer in de horecasector werken. De functie die ze hier vervullen, vereist een zekere beroepskennis. Nieuwelingen krijgen een gedegen opleiding, maar voor het overgrote deel komen elk jaar dezelfde mensen terug", zegt Neyrinck.
Eén van hen is Marc Plaetevoet (40) van tearoom The Pistache in Westende. "Ik doe dit nu voor het vijfde opeenvolgende jaar. De extra inkomsten zijn na deze rotzomer meer dan welkom. Mijn zaak ligt op de dijk en ik heb vorig jaar grote investeringen gedaan", vertelt Plaetevoet. Ook Titus Terwischa van tearoom De Panne Plage werkt als seizoensarbeider in de suikerfabriek. "De winters zijn inderdaad heel rustig. Zelfstandig zijn is niet altijd lucratief, zoals sommigen denken. Personen die van het strand en van de dijk moeten leven, hebben een moeilijke zomer achter de rug. De kans om in de suikerfabriek aan de slag te gaan, heb ik dan ook met beide handen gegrepen", aldus Terwischa.
Bron: De Standaard