Ysco neemt revolutionaire hoorntjeslijn in gebruik
nieuwsMet een jaarproductie van 165 miljoen liter ijs behoort Ysco, dat deel uitmaakt van de Milcobel-groep, tot de grootste spelers op de Europese markt. "Alleen zijn we veel minder gekend dan voedingsgiganten zoals Unilever of Nestlé die met Ola en Magnum wel een sterk merk hebben", zegt Wilfried Vantyghem. "Jaren geleden werd hier de beslissing genomen om hoofdzakelijk voor de zogenaamde 'private label'-markt te werken, zeg maar de huismerken van de warenhuizen. In dat segment zijn we uitermate succesvol".
Hoorntjes - 'cornets' in de volksmond - maken zowat dertig procent uit van de productie van Ysco Langemark. "Goed voor 260 miljoen stuks en dat realiseren we op vier volautomatische lijnen, waarvan we er nu één vervangen hebben door een productielijn waar tien hoorntjes naast elkaar in één keer worden afgevuld. Zo halen we liefst 36.000 stuks per uur. Door een veranderd invriesprocédé slagen we er ook in om de kwaliteit van de ijsjes op een nog hoger niveau te tillen. De nieuwe hoorntjeslijn biedt ook meer mogelijkheden op het vlak van verpakkingsvormen. Dit laat ons toe om beter in te spelen op de wensen van de consument. Het is nu bijvoorbeeld perfect mogelijk om ijsjes van verschillende smaken in één en dezelfde verpakking te stoppen. Volautomatisch, welteverstaan".
De verhoging van de capaciteit is belangrijk voor Ysco. "We kunnen beter inspelen op plotse vraagpieken in de markt", legt Wilfried Vantyghem uit. "Als de zomer plots veel vroeger begint dan normaal, zoals vorig jaar in april het geval was, is het alle hens aan dek. Met de nieuwe hoorntjeslijn vangen we zo'n onverwachte situatie veel beter op. Dat is nodig, want van al onze producten is de vraag naar hoorntjes het meest weergevoelig. Hoe dat komt, weet ik niet, maar hoorntjes zijn vooral gegeerd als het echt mooi weer is. Tijdens de winter worden ze, in vergelijking met andere ijssoorten, relatief weinig gegeten", besluit Wilfried Vantyghem.(KS)
Bron: Het Laatste Nieuws