nieuws

Yoplait-topman verkiest Nestlé boven Lactalis

nieuws
De Franse zuivelgroep Lactalis is de enige die tot nu toe een officieel bod heeft uitgebracht op zuivelverwerker Yoplait. In een gesprek met de Zwitserse krant Le Matin Dimanche noemdeYoplait-topman Lucien Fa de Zwitserse voedingsmultinational Nestlé evenwel de 'ideale kandidaat'. Lactalis kan als partner niet op zijn goedkeuring rekenen.
23 november 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:13

De Franse zuivelgroep Lactalis is de enige die tot nu toe een officieel bod heeft uitgebracht op zuivelverwerker Yoplait. In een gesprek met de Zwitserse krant Le Matin Dimanche noemdeYoplait-topman Lucien Fa de Zwitserse voedingsmultinational Nestlé evenwel de 'ideale kandidaat'. Lactalis kan als partner niet op zijn goedkeuring rekenen, schrijft De Tijd.

Als het van Yoplait-topman Lucien Fa afhangt, mag Nestlé in het kapitaal stappen van de yoghurtmaker. De Franse investeringsgroep PAI Partners verkoopt haar belang van 50 procent in Yoplait. Dat belang kan volgens analisten 650 à 700 miljoen euro opleveren. De lijst gegadigden voor het belang van 600 à 700 miljoen euro zou lang zijn, met zowel spelers uit de voedingssector als financiële partijen.

De enige officiële kandidaat-koper is voorlopig de Franse zuivelgroep Lactalis. Maar die partij vindt in de ogen van topman Fa geen genade. Enerzijds omdat Lactalis een meerderheidsbelang beoogt en dus ook de Yoplait-aandelen van de Franse coöperatie Sodiaal wil overnemen, waar volgens Fa geen sprake van kan zijn. Anderzijds omdat Lactalis niet de 'waarden' van Yoplait deelt. Iets wat hij wel herkent in Nestlé.

De Zwitserse voedingsreus heeft bovendien het geld, de structuren en de mensen om de expansie van Yoplait te ondersteunen om zo de kloof met grote rivaal Danone te dichten. De Franse voedingsgroep Danone is met een wereldmarktaandeel van 21 procent de grootste speler op de yoghurtmarkt. Yoplait volgt met 7 procent op ruime afstand. Nestlé heeft 3,5 procent en kan zich met Yoplait beduidend versterken in de snelgroeiende sector van gezonde voeding.

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek