nieuws

Wereldwijde vishandel blaast verzamelen in Brussel

nieuws
Seafood is ’s werelds grootste handelsbeurs in visproducten. Meer dan 25.000 professionelen uit de vis- en zeevruchtenindustrie komen hier op af. De locatie is misschien ietwat verrassend de Heizel in Brussel. In De Tijd leggen de organisatoren uit dat ze voor de hoofdstad van ons land kozen omwille van zijn neutraal imago. “Mocht de beurs doorgaan in bijvoorbeeld Noorwegen, dan zou dat op onbegrip kunnen stuiten van andere landen met een grote visindustrie.”
6 mei 2014  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:25
Lees meer over:

Seafood is ’s werelds grootste handelsbeurs in visproducten. Meer dan 25.000 professionelen uit de vis- en zeevruchtenindustrie komen hier op af. De locatie is misschien ietwat verrassend de Heizel in Brussel. In De Tijd leggen de organisatoren uit dat ze voor de hoofdstad van ons land kozen omwille van zijn neutraal imago. “Mocht de beurs doorgaan in bijvoorbeeld Noorwegen, dan zou dat op onbegrip kunnen stuiten van andere landen met een grote visindustrie.”

Van 6 tot 8 mei veranderen de Heizelpaleizen in een gigantische vismarkt want bijna 1.700 exposanten prijzen tijdens de handelsbeurs Seafood hun vis, schaal- en schelpdieren aan. Werkelijk iedereen uit het wereldje tekent present: verwerkers, in- en uitvoerders, groot- en kleinhandel, retailers, cateraars, vissers, enz. Duizenden aankopers gaan er voor supermarktketens of grootverbruikers zoals Sodexo op zoek naar nieuwe producten en trends. Zij keuren onder meer verse en ingevroren vis, producten van de aquacultuur, ingeblikte vis en visproducten die zij als huismerk kunnen verkopen.
 
Seafood wordt georganiseerd door het Amerikaanse evenementenbureau Diversified, dat gelijkaardige maar kleinere beurzen organiseert in de VS en Azië. De beurs maakt volgens De Tijd duidelijk hoe geglobaliseerd de vishandel is. De exposanten komen uit 76 landen, de bezoekers uit 145 landen. Op de beursvloer tref je vooral mensen uit de buurlanden en Scandinavië, maar ook uit het verre Australië en China. In 2013 maakte 82 procent van de beursbezoekers aankoopbeslissingen, 84 procent van de ondervraagden zei nieuwe producten te hebben gevonden.
 
Voor de overheden van regio's als Schotland, Asturië, de Canarische Eilanden of het Noorse Bergen is Seafood een handelsbeurs die de lokale visserij een duw in de rug moet geven. Het Schotse paviljoen - met populaire producten als zalm, forel en langoustines - haalde in 2013 driejarige contracten ter waarde van 60 miljoen pond binnen, het jaar ervoor was dat 40 miljoen pond. Chili wil op zijn beurt meer Patagonische zalm en mosselen slijten in Europa. Tijdens de beurs wordt een prijs uitgereikt aan het beste visproduct dat ontwikkeld werd voor de Europese markt
 
Meer info: Seafood

Bron: De Tijd / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek