"Volgend jaar moet marktaandeel Carrefour weer groeien"
nieuws"Prietpraat", reageert Carrefour-topman Marc Oursin in De Tijd op de suggestie dat in ons land een exit voorbereid wordt. "Dit jaar moet de inkrimping van het marktaandeel remmen en stoppen. Volgend jaar moet er weer groei zijn. Een speler minder, dat zou uiteindelijk niet goed zijn voor de klanten. Mensen moeten dat beseffen".
Aanhoudend verlies van marktaandeel, tegenvallende verkoopcijfers en aanvaringen met de vakbonden hebben de speculaties gevoed over een nakend vertrek van Carrefour uit ons land. Maar niemand zal Oursin horen zeggen dat het slecht gaat met Carrefour België. Ook al verloor de groep in het eerste kwartaal opnieuw fors marktaandeel. "Vergeet niet dat we van ver komen. De voorbije drie jaar is er al ongelooflijk veel veranderd. Op sommige vlakken was België zelfs de voorloper voor de hele groep".
Oursin is het beu voortdurend aangevallen te worden. "Ik vergelijk het graag met treinen", zegt hij. "In België spreekt men voortdurend over de treinen die te laat komen. Maar tal van zaken gaan wel goed bij Carrefour. Onze Carrefour-producten doen het uitstekend. We zijn nog altijd de grootste speler. We hebben met succes onze nieuwe getrouwheidskaart gelanceerd. Klanten voelen zich dan toch aangesproken? En dat bewijst toch dat ons personeel zo'n project kan dragen?"
Ook in een terugblik op de drie jaar dat hij aan het hoofd staat van Carrefour België, vermijdt Oursin een negatieve ondertoon. "De balans is globaal positief. We zijn inderdaad marktaandeel blijven verliezen, maar dat is vooral door de hypermarkten. Die hebben het als formule moeilijk. Dat is geen puur Belgisch probleem, we zien het ook in andere landen. Dus daar kan men ons moeilijk op afrekenen".
Maar vanuit Parijs zijn wel orders gekomen dat het snel beter moet. "Ik zal inderdaad pas tevreden zijn als ons marktaandeel vanaf volgend jaar stijgt. Ik neem die uitdaging aan, maar verandering vraagt tijd", zegt Oursin. Maar veel tijd heeft hij eigenlijk niet meer. "Het komt erop aan de tijd naar je hand te zetten, de tijd te managen. Il faut gérer le paradoxe".
Dat in de strategie van Carrefour te veel Franse accenten sluipen, bestrijdt Oursin. "Hier zitten nog maar vijf expats, op een totaal van 15.000 werknemers. In het directiecomité zetelen nog maar twee Fransen, mijn financieel directeur en ik. Is dat een probleem? Het is toch niet belangrijk of ik Nederlands spreek. De vraag is: do I speak retail, yes or no?"
Bron: De Tijd