VLOG: wordt ggo-vrije melkstroom de volgende hype?

Terwijl de melkveehouders nog worstelen met de steeds breder opgedrongen eis om weidemelk te produceren, klinkt nu ook de roep om een volledig ggo-vrije melkstroom - dus zonder het gebruik van genetisch gemodificeerde soja in het voeder van de koeien - met de dag luider. Het idee komt overgewaaid uit Duitsland en ook België en Nederland storten zich op deze nieuwe melkstroom. Maar is ggo-vrij produceren wel zo eenvoudig als men wil doen voorkomen? Het vakblad Melkveebedrijf zocht het uit.
30 oktober 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:47

Terwijl de melkveehouders nog worstelen met de steeds breder opgedrongen eis om weidemelk te produceren, klinkt nu ook de roep om een volledig ggo-vrije melkstroom - dus zonder het gebruik van genetisch gemodificeerde soja in het voeder van de koeien - met de dag luider. Het idee komt overgewaaid uit Duitsland en ook België en Nederland storten zich op deze nieuwe melkstroom. Maar is ggo-vrij produceren wel zo eenvoudig als men wil doen voorkomen? Het vakblad Melkveebedrijf zocht het uit.

Sectorvakgroepvoorzitter bij Boerenbond Dirk Van de Keere vroeg het zich een tijdje geleden op VILT.be ook al af: “Is weidegang als productievoorwaarde nog een lang leven beschoren? Ggo-vrije melk zou zomaar de volgende hype kunnen zijn.” Daarmee verwees hij naar de Duitse markt, waar ze zot zijn van VLOG-melk. VLOG, kort voor Verband Lebensmittel ohne Gentechnik, zag in 2010 het levenslicht. Het was een uitvloeisel van wetgeving die het toestond om in Duitsland op etiketten van levensmiddelen weer te geven of een product genetisch gemodificeerde producten bevat. Het zegel ‘Ohne Gentechnik’ gaf de garantie dat er alleen ggo-vrije grondstoffen zijn gebruikt bij de productie van het betreffende levensmiddel.

Sindsdien groeide de omzet van de VLOG-producten, meldt het vakblad Melkveehouderij. Voor 2018 wordt een omzetstijging van 27 procent verwacht, zo becijferde het Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik eerder dit jaar. Een stijging van maar liefst 6,9 miljard euro. De cijfers tonen aan dat VLOG geen hype is, maar een blijvende eis van de consument. Of zo wil de retail het toch laten uitschijnen. Maar doordat VLOG een standaard dreigt te worden, wordt de toegevoegde waarde eruit gehaald”, zo constateert Eddy Leloup, directeur coöperatiezaken bij Milcobel. “De vraagzijde lijkt namelijk niet bereid om te betalen voor de meerwaarde. Het is dan ook niet duurzaam om alweer de melkveehouder te laten opdraaien voor de extra kosten.”

Ook vanuit de veevoedersector klinken er kritische stemmen. Want ggo-vrije melk, dat betekent ook ggo-vrij voeder. En dat wordt schaarser. “Wereldwijd neemt de productie van ggo-vrije soja af, waardoor het prijsverschil toeneemt”, weet Yvan Dejaegher, secretaris-generaal van de Belgian Feed Association (BFA). “Vandaag de dag is ggo-vrije soja al 30 procent duurder dan reguliere soja. VLOG dreigt op te gaan in een standaardmelkstroom met een hogere kostprijs. Dat is bijzonder gevaarlijk.”

Om de zorgen over VLOG samen te vatten: een gebrek aan een uniforme regelgeving in de Europese lidstaten, het feit dat er ook verschillende controlemanieren bestaan in de verschillende lidstaten en de blijvende druk vanuit de retail naar VLOG-producten. “VLOG moet een niche blijven, met een meerprijs voor de extra kosten”, is het doortastende antwoord van Yvan Dejaegher. “Wordt het de standaard, dan gaan we problemen krijgen met de grondstoffen waar de mengvoersector ongetwijfeld de schuld van zal krijgen. Het allerlaatste waar wij nu op zitten te wachten is een nieuw voederschandaal.”

Lees het volledige artikel over VLOG op de website van Melkveebedrijf.

Bron: Melkveebedrijf / eigen verslaggeving

Beeld: Twan Wiermans

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek