nieuws

VLAM promoot Vlaamse AGF-sector in Spanje en VS

nieuws
In oktober nam het Vlaams Centrum voor Agromarketing (VLAM) deel aan twee groenten- en fruitbeurzen om de Belgische aardappelen, groenten en fruit verder op de wereldkaart te zetten. Van 18 tot 20 oktober was er een deelname aan Fruit Attraction in Madrid, een beurs die bijna 70.000 professionals uit 110 landen lokte, en op 20 en 21 oktober was VLAM paraat op de Fresh Summit PMA in New Orleans. Die beurs kon 20.000 professionele bezoekers aantrekken.
14 november 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:42

In oktober nam het Vlaams Centrum voor Agromarketing (VLAM) deel aan twee groenten- en fruitbeurzen om de Belgische aardappelen, groenten en fruit verder op de wereldkaart te zetten. Van 18 tot 20 oktober was er een deelname aan Fruit Attraction in Madrid, een beurs die bijna 70.000 professionals uit 110 landen lokte, en op 20 en 21 oktober was VLAM paraat op de Fresh Summit PMA in New Orleans. Die beurs kon 20.000 professionele bezoekers aantrekken.

Fruit Attraction in het Spaanse Madrid is een groeiende beurs voor de AGF-sector. Zo waren er dit jaar 1.500 exposanten aanwezig uit 34 landen, een groei met 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook het aantal bezoekers steeg met 17 procent, goed voor maar liefst 68.161 professionals. “De beurs heeft zich duidelijk op de kaart gezet als één van de belangrijkste events in de groente- en fruitsector. Het hoeft niet te verwonderen dat Fruit Attraction steeds meer vergeleken wordt met Fruit Logistica in Berlijn.

Al jaren staat de beurs op de agenda van de aardappel-, groente- en fruitsector van VLAM. De groei van de beurs zorgde er ook voor dat twee nieuwe Vlaamse exportbedrijven zich inschreven zodat VLAM een ruimere stand moest voorzien. Voor de aardappelsector namen Pomuni, Binst Breeding & Selection en Bart’s Potato Company deel. Vanuit de groente- en fruitsector stonden Boussier, Calsa, DBS Agro, Demargro, Devos Group, Vanco, Vergro en Vervaeke op de VLAM-stand.

VLAM wijst erop dat de Belgische export van vers fruit naar Spanje de laatste twee jaar een stijgende trend kent. In 2016 bedroeg het geëxporteerde volume zo’n 77.000 ton en in de eerste zeven maanden van 2017 werd al 45.000 ton geëxporteerd. Vooral de gestegen export van peren is opvallend, maar ook de exportvolumes voor appelen zijn gestegen. Ook voor groenten is een positieve tendens waar te nemen. De eerste zeven maanden van 2017 gingen de exportvolumes opnieuw de hoogte in.

Onze belangrijkste exportproducten voor Spanje zijn prei, tomaten en kropsla. De sterk toegenomen export van paddenstoelen zet zich verder in 2017. De volumes voor witloof blijven stabiel. Volgens Spaanse cijfers is België voor vers fruit de negende leverancier na zuiderse landen zoals Frankrijk, Costa Rica, Italië, Portugal, enz. Voor groenten is ons land de zesde leverancier na Marokko, Frankrijk, Portugal, Nederland en Peru.

De Belgische export van aardappelen kende in 2016 een recordjaar met een exportvolume van bijna 140.000 ton. Vooral de export van aardappelbereidingen heeft hierin het grootste aandeel (90%) en kent bovendien een sterke stijging doorheen de jaren. “Het succes van de aardappelbereidingen op de Spaanse markt zet zich bovendien nog verder. Voor de eerste zeven maanden van 2017 worden hogere volumes genoteerd dan in de vergelijkbare periode in 2016”, weet VLAM. De export van consumptieaardappelen daarentegen is doorheen de jaren gedaald en bedroeg vorig jaar 12.500 ton.

De laatste dag van Fruit Attraction in Madrid viel samen met de eerste dag van de Fesh Summit PMA in de Verenigde Staten. “Het vormde een uitdaging voor zowel bezoekers als exposanten om hun tijd te verdelen tussen de twee deels overlappende beurzen, maar we zijn er toch in geslaagd om ook hier aanwezig te zijn, samen met exportbedrijf Orca en veiling BelOrta”, stelt VLAM. De beurs in New Orleans trok dit jaar weinig Europese exposanten. Vanuit Europa kreeg VLAM er enkel het gezelschap van Nederland en België.

De VLAM-stand werd helemaal ingekleed in de Europees gecofinancierde campagne ‘Premium quality, perfect taste - Straight from the heart of Europe’. Witloof is er geliefd bij de Amerikanen en dus kreeg het product de volle aandacht op de stand. Naast het traditionele witloof waren ook miniwitloof en roodloof van de partij en werden verschillende verpakkingsvormen gepresenteerd. Ook knolselder en de opvallende nieuwkomer friseline vormden een aandachtstrekker op de VLAM-stand. Verder stonden ook prei, spruitjes en een breed assortiment paprika’s in de kijker.

De export van verse groenten naar de Verenigde Staten is vrij stabiel. Vooral witloof is er populair, vorig jaar goed voor 71,2 procent van de totale Belgische groente-export naar de VS. Ook selderij, uien, schorseneren en prei doen het goed in de VS. België exporteert geen vers fruit naar de Verenigde Staten. Mexico is de belangrijkste leverancier op de Amerikaanse markt, zowel voor verse groenten als vers fruit. 

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek